چکیده:
تصور و تصویر خداوند در ذهن هر متفکر و هنرمند دینداری، بخش مهمی از جهان بینی اوست. این تصور از خداوند، مبنای چگونگی رابطۀ انسان با خدا، خودش، جهان و سایر انسانها را تشکیل میدهد. تشبیه، ابزار مناسبی برای بیرونکشیدن جنبه های پنهان این تصوّر و تصویر است. این پژوهش در پی آن است که تشبیه های به کاررفته دربارۀ خداوند را در سه دفتر نخست مثنوی بررسی کند و زوایای پنهان دیگری را از تصور خدا در ذهن مولوی روشن سازد. برای بررسی و برداشت دقیقتر تصور خداوند در مثنوی، تشبیه های مربوطه از منظر وجه شبه با اسماء و صفات خداوند تطبیق داده شده اند. هرکدام از تشبیهات مربوط به خداوند در مثنوی به اسم یا اسمائی از خدا اشاره دارد. این پژوهش به شیوۀ توصیفیـتحلیلی سامان یافته و نشان داده مولوی با ابزار تشبیه توانسته است، تصاویری برای مخاطب خلق کند که به اسماء و صفات الهی اشاره دارند. مولوی در تشبیهات خود، بیشتر از عناصر طبیعت و تصاویر زیبا استفاده کرده است. وجه شبه هایی نیز که میان مشبه (خدا و یا صفات او) با مشبهٌ به وجود دارد متناسب و هماهنگ با اسماء جمالی خداوند است. این نکته نشان دهندۀ تصوّر خدایی مهربان در اندیشۀ مولوی است. همچنین، این پژوهش نشان میدهد که میتوان تشبیهات مربوط به خداوند را در مثنوی، از منظر اشاره به اسماء الهی به سه دسته تقسیم کرد: تشبیه هایی که با نشاندادن یک تصویر به یک اسم، به دو اسم یا به سه اسم از اسماء الهی اشاره دارند.
. God’s image in the mind of every religious thinker is an important part of his ideology. This image is the bases of shaping the humans relationship with God, himself, the world, and other people. Simile is a proper literary tool for extracting the hidden aspects of this image. This study wants to investigate similes about God as used in the first three chapters of Masnavi and clarify other hidden angels of imagining God in Mowlavi’s mind. For a more concise investigation of God’s image (imagination) in Masnavi the similes are adjusted in terms of the point of resemblance with God’s names and attributes. Each of these similes point to name (s) of God. Using a descriptive analytic method, this study shows that via using similes, Mowlavi, was able to create images for the audience which point to God’s names and attributes. He mostly used natural elements and beautiful images in his similes. Also the points of resemblance between the tenner and the vehicle are in coordination with God’s names. This points to the imagination of a compassionate God in Mowlavi’s thought. Furthermore, this study shows that, from the stand point of referring to God’s names, the similes about God in Masnavi, can be divided into three categories: the similes that refer to one name, two names or three names by showing a single image.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش به شیوۀ توصیفیـتحلیلی سامان یافته و نشان داده مولوی با ابزار تشبیه توانسته است، تصاویری برای مخاطب خلق کند که به اسماء و صفات الهی اشاره دارند.
77-97 A study of the appropriateness of the language and content of the mystical poetry of the Timurid period based on the theory of allegory of Aguinas (Case study: Expression of unity of existence in Haft Orang Jami) Hamid Taheri 1 Associate Professor, Imam Khomeini International University Ramazan Tafsiri PhD student in Persian Language and Literature, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran Received: 03/05/2021 Accepted: 05/20/2021 Abstract Mysticism is a kind of transcendental and trans-rational cognition and a path and path in knowledge that the mystic, through the course of his behavior, acquires a special perception, experience and knowledge that it is impossible to convey the truth of these experiences in the language of phrase and routine.