چکیده:
اسلام در کلیه شؤون و روابط انسانی اعم از روابط الهی و بشری بلکه حتی در پیوندهای انسان بـا حیوانات و دیگر اشیاء دخالت کرده و برای همه مقرراتی وضع نموده است، لیک به یقین در هیچ یک از منابع اسلامی به عنوان محیط زیست حکمی مطرح نشده است ولی بـدون تـردید دربـاره آب، خاک، زمین، هوا، پاکی، ناپاکی، نظافت، آلودگی، طوفان، باد، گرد و خاک، آتش سـوزی، اتـلاف، تسبیب و مـسائلی از این قبیل در آیات و احادیث و سایر منابع احکام و نیز قوانین موضوعی ایران وجود دارد. مهمترین سؤالات تحقیق حاضر عبارتاند از: در فقه و قوانین موضوعه حدود و ثغور حقوق محیط زیست تا کجاست؟ آیا در فقه نیز مانند حقوق کیفری ضمانت اجرایی برای خسارت وارد کنندگان به محیط زیست وجود دارد یا خیر؟ با توجه به اینکه موضوع آسیبها و چالشهای زیست محیطی یکی از مهمترین معضلاتی است که انسان معاصر را بـا چـالشهای جـدی روبهرو کرده است. این مسأله از آن جهت دارای اهمیت است، که علائم تهدید کننده حیات، آشکار شـده و نسل حاضر و آینده را به دلیل آلودگیهای گسترده زیست محیطی، با تهدید مواجه سـاخته است.
Abstract Islam in all aspects and human relations both divine and human relations but even in human relationships with animals and other objects interfere and for all its regulations, but certainly at None of the Muslim sources as the environment has not been ruled but without a doubt, about water, soil, land, air, purity, impurity, dirt, pollution, storm, wind, dust, fire, loss, causality and such issues There is Strong provisions In verses and hadiths and other sources sentences as well as the laws of Iran. The most important research questions are: What is the legal and statutory boundary of environmental law? Does the law as well as criminal law enforcement for environmental damage there Importers or not? Given that Subject injuries and environmental challenges Is one of the most important problems that has faced Modern man with serious challenges. This problem it's important than it direction that Life-threatening symptoms become apparent and is threatened Present and future generations because of widespread environmental contamination.