چکیده:
طرفداران انگارة اصالت صلح برای اثبات دیدگاهشان، ادلة قرآنی مخالفان (قائلان به جهاد ابتدایی) را نقد کردهاند. ازجمله آیات مورد نقد این گروه، آیات 191 ـ 193 و 216 سورة بقره و آیة 5 سورة توبه است. با توجه به همین گستره، پرسشهای (شبهات) تحقیق عبارتاند از: مخاطبان وجوب جهاد در آیة 216 سوره کیستند و آیا مقاتله ظهور در جهاد دفاعی دارد یا خیر؟ در آیات 191 ـ 193، مقصود از «مشرکان» کدام دسته از مشرکان است؟ دیگر اینکه متعلق «فَإِنِ انْتَهَوْا» و نیز معنای «فتنه» در این آیات چیست؟ در آیة 5 سورة توبه نیز مقصود «مشرکانِ پیمانشکن» است یا مطلق مشرکان؟ مقالة حاضر با روش اجتهادی ـ تفسیری به بررسی و پاسخگویی به این پرسشها و شبهات، با محوریت دیدگاههای آیتالله فاضل لنکرانی پرداخته است. یافتههای پژوهش نیز از این قرار است: از دیدگاه آیتالله فاضل لنکرانی، آیة 216 سورة بقره، اولاً به اتفاق فقها و مفسران، جزو نخستین آیات دال بر وجود جهاد ابتدایی است و مخاطبان آن نیز فقط برخی از اصحاب پیامبر اکرم9 نیستند؛ بلکه همة مسلمانان مخاطب آیه هستند. ثانیاً کلمة «قتال» در بیشتر کاربردهای قرآنی، در قتال ابتدایی ظهور دارد. همچنین این آیه وجوب قتال را مشروط به مقاتلة کافران و مشرکان با مسلمانان نفرموده است تا با انتفای شرط، مشروط نیز منتفی شود. در آیات 191 ـ 193 سورة بقره نیز اولاً ضمیر «هُمْ» در )وَاقْتُلُوهُمْ( به تمام مشرکان مکه و مطلق کافران و مشرکان باز میگردد که وصف بارزشان جنگیدن با مسلمانان است. ثانیاً )حَیثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ( به معنای «حَیثُ وَجَدتُمُوهُم» است و از دو جهت اطلاق دارد: اطلاق مکانی و اطلاق فعلی و دال بر وجوب جهاد ابتدایی است. ثالثاً متعلق )فَإِنِ انْتَهَوْا( و نیز فتنه در این آیه، «شرک و کفر» است. در آیة 5 سورة توبه نیز مقصود از «مشرکین» «مطلق مشرکان» (و نه صرفاً مشرکان پیمانشکن) هستند.
Proponents of the idea of the Principalness of peace, in order to prove their point of view, have criticized the Qur'anic arguments of the opponents (who believe in elementary jihad). Among the verses criticized by this group are verses 191-193, and 216 of Surah Al-Baqarah, and verse 5 of Surah Tawbah. According to this conflict, the questions of this research are: Who is the audience of the obligation of jihad in verse 216 of Surah, and is the notion of Muqatilah applied in Defense Jihad or not? In verses 191-193, what is meant by "polytheists"? What are the reference of "Fa in Intahaw" and also the meaning of "Fitnah" in these verses? In verse 5 of Surah Tawbah, is it meant "polytheists who violate the covenant" or absolute polytheists? The present article uses ijtihadi-exigetic method to investigate and answer these questions and doubts, focusing on the views of Ayatollah Fadil Lankarani. The findings of the research are as follows: From the point of view of Ayatollah Fadil Lankarani, verse 216 of Surah Al-Baqarah, first, according to the agreement of jurists and interpreters are among the initial verses implying the existence of primary Jihad and its audience are not just some disciples of the Prophet, rather it addresses all the Muslims; Second, the word "Qital" in most Qur'anic uses appears in the case of primary fighting. Also, this verse does not make the obligation of fighting conditioned to the confrontation of infidels and polytheists with Muslims, so that the position can only be justified for the Prophets and messengers. Therefore, claiming the legitimacy of the people's vote on these verses will be an example of the negation of the argument in the absence of the subject.