چکیده:
اعتقاد به تثلیث در کتاب مقدس مسیحی از چالشهای بسیار مهم برای متکلمان مسیحی بوده است؛ بهویژه برای کسانی که کوشیدهاند در بحث تطبیقی آن را سازگار با توحید در قرآن نشان دهند. خانم ماسون با اذعان به برتری قرآن در مسئله توحید در قرآن و برخی ضعفهای اندیشه مسیحی در آن، تلاش دارد از این چالش بیرون آمده، بهنوعی اندیشه تثلیث را سازگار با توحید نشان دهد؛ اما در این راه موفق نبوده است. تلاش برخی محققان بر آن است دیدگاه او را متفاوت با اندیشمندان مسیحی دیگر و متأثر از اندیشه عرفانی اسلام نشان دهند؛ اما تبیین دیدگاه او نشان می دهد اندیشه او با دیگر اندیشمندان مسیحی تفاوت ندارد. همچنین اندیشه او متفاوت با دیدگاه عرفانی است که از وحدت وجود سخن گفتهاند. اعتقاد به تثلیث با هر نوع تقریری از آن با دیدگاه قرآن تفاوت بنیادی دارد. این تفاوت و انتقاد بنیادی به عقیده تثلیث با دقت در آیات قرآن و اندیشه تفسیری برخی اندیشمندان مانند صدرا به طور روشن قابل بازیابی است.
الایمان بالثالوث فی الکتاب المقدس المسیحی تحد کبیر لعلماء اللاهوت المسیحیین ؛ خصوصا لمن حاول ان یستنتج مطابقتها مع التوحید فی القران فی دراسات مقارنه. ورغم اعترافها بتفوق القران فی موضوع التوحید وبعض نقاط ضعف فی الفکر المسیحی، تحاول السیده میسون الخروج من هذا التحدی بما یجعل فکره الثالوث متوافقا مع التوحید. لکنها لم تنجح بهذه الطریقه.
یحاول بعض العلماء اظهار ارايها بشکل مختلف عن غیرها من المفکرین المسیحیین و متاثرا بالفکر العرفانی فی الاسلام؛ لکن تفسیر رایها یظهر ان فکرها لایختلف عن غیرها من المفکرین المسیحیین. یختلف فکرها ایضا عن النظره الصوفیه التی تتحدث عن وحده الوجود. یختلف الایمان بالثالوث، مع ای تفسیر له، اختلافا جوهریا عن وجهه نظر القران. یمکن ارجاع هذا الاختلف الاساسی والنقد لعقیده الثالوث بوضوح الی ایات القران والفکر التفسیری لبعض المفکرین مثل صدرا
Belief in the Trinity in the Christian holy Book has been a major challenge for Christian theologians; especially for those who have tried to show it in accordance with monotheism in the Qur'an in the comparative discussion. Confirming the superiority of the Qur'an in the issue of monotheism and some weaknesses of Christian thought in it, Ms. Masson tries to triumph over this challenge in a way that shows the idea of the Trinity as being compatible with monotheism; but she has not been successful in this way. Some scholars try to show her views as being different from other Christian thinkers and influenced by the mystical thought of Islam; but the explanation of her view shows that her thought is not different from other Christian thinkers. Her thought is also different from the mystical view that has spoken of the unity of existence. Belief in the Trinity, with any interpretation of it, is fundamentally different from the view of the Qur'an. This fundamental difference and critique of the Trinity is clearly perceiveable to the verses of the Qur'an and the interpretive thought of some thinkers such as Sadra
خلاصه ماشینی:
در اينجا نيز اگرچه ممکن اسـت بسـياري از خاورشناسـان کـه در / پيامبري حضرت محمد ترديد روا ميدارند، اين اصل اساسي و تعليم قرآنـي را نيز اقتباس از کتاب مقدس و به طور خاص از تورات بدانند، خانم ماسـون بـر اساس باور خود بـه وحيانيـت قـرآن و گـاهي حتـي اذعـان بـه برتـري قـرآن و مترقيبودن اصل توحيد در قرآن نسبت به کتاب مقدس اذعان داشته است با بيان اين نکته که «تعبير از وحدانيت الهي در قرآن ، تعبير نسبتا نويي در تبيين الاهيـات است » (همان : ٥٤)؛ اما در عين حال معتقد اسـت ايـن برتـري موجـب نمـيشـود / سال سيزدهم ، تابستان ١٤٠٠، شماره مسلسل ٤٨ 99 توحيد در کتاب مقدس را حتي در بخـش عهـد جديـد آن - متفـاوت از توحيـد قرآني بدانيم و بر اين نکته نيز تأکيد دارد که توحيد قرآني در اساس خود، تفاوتي با توحيد در کتاب مقدس ندارد و قرآن نکته اي در آموزه وحـدانيت خـدا کـه در کتاب مقدس بوده است ، تغيير نداده است (همان ).
او در ابتداي بحث از تثليث همانند بحث توحيد يادآور ميشود که «مفهوم قرآني خداي واحد بـا آنچـه در ايـن زمينـه در تورات ، کتاب انبياء و انجيل آمده است ، تطـابق دارد» (همـان : ١٢٥)؛ امـا چگونـه ميتواند توحيد که به معناي يگانگي خداست ، با تثليث که به معناي سه گانه بودن است ، تطابق داشته باشد؟ / سال سيزدهم ، تابستان ١٤٠٠، شماره مسلسل ٤٨ 103 ماسون براي سازگارکردن توحيد و تثليـث چنـين بيـان مـيکنـد کـه : «سـنت مسيحي به اتفاق آرا و بيهيچ تزلزلـي وحـدانيت مطلـق ذات الهـي را در تثليـث اقنوم هاي او تأييد ميکند؛ زيرا در الهيات مسيحي هيچ چيز بر زمين و در آسمان ، يگانه تر از خدا نيست .