چکیده:
هدف: پژوهش حاضر تلاش دارد ضمن واکاوی و تحلیل کنشهای گفتاری در دو خطبه آخر نماز جمعه شهید محراب سید اسدالله مدنی به این پرسشها پاسخ دهد که بر مبنای الگوی کنش گفتار جان سرل، گونههای مختلف کنشهای گفتاری در خطبههای نماز جمعه شهید مدنی کدام است؟ و از تحلیل فراوانی و بسامد این کنشها چه نتایجی حاصل میشود؟روش پژوهش: این پژوهش با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از روش کمی و کیفی بررسی و تحلیل شده است.یافتهها: در بین کنشهای گفتاری آخرین خطبههای شهید مدنی کنش اظهاری با 72.57 درصد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. پسازآن کنش گفتارهای ترغیبی با 17.45 درصد در رتبه بعدی قرار دارد؛ البته در خطبه دوم دو برابر خطبه اول از کنشهای ترغیبی استفادهشده است. کنش عاطفی و اعلامی نیز به ترتیب با 8.03 و 1.93 درصد در رتبههای بعدی قرار دارند. این در حالی است که در خطبههای نماز جمعه ایشان هیچگونه کنش تعهدی دیده نمیشود.نتیجهگیری: نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که با توجه به فراوانی کنش اظهاری در بین کنشهای گفتاری شهید مدنی، قصد و هدف ایشان در جایجای هر دو خطبه، شرح و گزارش اقدامات منافقین بوده است. همچنین به نظر میرسد شهید مدنی سعی داشته تا با کنشهای غیرمستقیم ترغیبی، منافقان را از اقدامات تروریستی، قتل و کشتار مردم نهی کند. در ضمن با توجه به اینکه گفتارهای شهید مدنی بیشتر در جهت آگاهیسازی بوده تا دادن وعده و وعید، درنتیجه کنش تعهدی تقریباً هیچ جایگاهی در گفتاریهای ایشان نداشته است.
Objective: The present study tries to analyze the speech actions in the last two sermons of the Friday prayer of the shrine of Martyr Seyyed Assadollah Madani to answer the questions that according to the pattern of speech action of John Searle, what are the different types of speech actions in the Friday prayer sermons of Martyr Madani? And what are the results of analyzing the frequency of these actions?Research method: This research has been studied and analyzed with a descriptive-analytical approach and using quantitative and qualitative methods.Results: Among the verbal actions of the last sermons of Shahid Madani, expressive action has the highest frequency with 72.57%. Then comes the act of persuasive speech with 17.45%; Of course, in the second sermon, twice as much as in the first sermon, persuasive actions are used. Emotional and declarative action are in the next ranks with 8.03 and 1.93 percent, respectively. However, in his Friday prayer sermons, no obligatory action is seen.Conclusion: The results of the research indicate that due to the frequency of expressive actions among the verbal actions of Shahid Madani, his intention and purpose in replacing both sermons was to describe and report the actions of the hypocrites. It also seems that Shahid Madani tried to prevent the hypocrites from committing terrorist acts, killing and slaughtering people through indirect persuasive actions. At the same time, considering that the speeches of Shahid Madani were more aimed at raising awareness than giving promises and promises, as a result, the act of commitment had almost no place in his speeches.
خلاصه ماشینی:
نتيجه گيري: نتايج پژوهش حکايت از آن دارد که با توجه به فراواني کنش اظهاري در بين کنش هاي گفتاري شهيد مدني، قصد و هدف ايشان در جاي جاي هر دو خطبه ، شرح و گزارش اقدامات منافقين بوده است .
در ضمن با توجه به اين که گفتارهاي شهيد مدني بيشتر در جهت آگاهي سازي بوده تا دادن وعده و وعيد، در نتيجه کنش تعهدي تقريبا هيچ جايگاهي در گفتاري هاي ايشان نداشته است .
در واقع با تحليل خطبه هاي ايشان مي توان پي برد که علت هدف قرار گرفتن ايشان در مراسم نماز جمعه به چه علت بوده است و سازمان مجاهدين از چه روي آيت الله مدني را خطري براي خود محسوب و به ترور ايشان پرداخته است .
با توجه به آن چه بيان شد سعي پژوهش حاضر بر آن است تا به تحليل آخرين خطبه هاي نماز جمعه شهيد آيت الله مدني با استفاده از نظريه کنش گفتاري سرل بپردازد.
ترسم فضاي حاکم بر تابستان ١٣٦٠ خطبه هاي آخرين نماز جمعه آيت الله مدني در ٢٠ شهريور ١٣٦٠ در فضايي ايراد ميشود که گروهک مجاهدين خلق از ابتداي تابستان اين سال به مقابله مسلحانه با نظام جمهوري اسلامي ايران برخواسته و اقدام به ترور شخصيت هاي برجسته انقلاب و همچنين ترور کور مردم کوچه و بازار کرد.
- چرا به آغوش اسلام باز نمي گرديد؟ نتيجه گيري يافته هاي پژوهش ، ما را به اين نتيجه رهنمود ميکند که بيشترين کنش هاي گفتاري در هر دو خطبه شهيد مدني با مجموع ٧٢/٥٧ درصد مربوط به کنش هاي اظهاري است .