چکیده:
یکی از موارد وجوب زکات، نقدین میباشد که شامل درهم و دینار از جنس طلا و نقره میشود و با توجه به اینکه ماهیت آنها، چه از جهت اسمی و چه از جهت جنس موجود در آنها، به مرور زمان تغییر پیدا کرده است، دستهای از اندیشمندان فقه، در صدد اثبات زکات بر پول رایج هر زمان، به خاطر تنقیح مناط موجود در آنها، که همان «بودن معیاری برای ارزشگذاری کالاهای دیگر» است، برآمدهاند که در این مقاله با بررسی ادله ی وارد شده در مورد نقدین و مفهوم اخذ شده از آنها در روایات و همچنین اجماع موجود در مقام، اثبات شده است که زکات، منحصرا بر درهم و دینار، که از جنس طلا و نقره است، تعلق میگیرد؛ مخصوصا با وجود روایاتی که زکات را در نه مورد، منحصر میسازند.
خلاصه ماشینی:
موضوع: بررسی نظریه ی حق اخذ زکات از پول رایج هر زمان * محمد عبدی چکیده: یکی از موارد وجوب زکات، نقدین میباشد که شامل درهم و دینار از جنس طلا و نقره میشود و با توجه به اینکه ماهیت آنها، چه از جهت اسمی و چه از جهت جنس موجود در آنها، به مرور زمان تغییر پیدا کرده است، دسته ای از اندیشمندان فقه، در صدد اثبات زکات بر پول رایج هر زمان، به خاطر تنقیح مناط موجود در آنها، که همان «بودن معیاری برای ارزشگذاری کالاهای دیگر» است، برآمده اند که در این مقاله با بررسی ادله ی وارد شده در مورد نقدین و مفهوم اخذ شده از آنها در روایات و همچنین اجماع موجود در مقام، اثبات شده است که زکات، منحصرا بر درهم و دینار، که از جنس طلا و نقره است، تعلق میگیرد؛ مخصوصا با وجود روایاتی که زکات را در نُه مورد، منحصر میسازند.
ثانیاً: تنقیح مناط از درهم و دینار به پولهای امروزی، به خاطر ملاک قرار دادن سرمایه، برای وجوب زکات، صحیح نیست زیرا اگر سرمایه، ملاک حکم بود باید بر طلا و نقرهی آب شده نیز به خاطر از بین نرفتن اصل سرمایه، زکات، واجب میگردید مخصوصا در موضوع این روایت، مالی که چندین سال بدون استفاده مانده است، از جهت سرمایه بودن، تفاوتی با نوع ذوب شدهی آن ندارد در حالی که امام(ع)، بر خلاف دومی، زکات را بر اولی واجب میداند.