چکیده:
بررسی موضوع *معاینات پزشکی جنس مخالف از منظر فقه اسلام" امری ضروری و از
نیازهای امروزی افراد جامعه است. هر فرد در طول عمرخود لاجرم بیمار شده و برای
درمان بیماری نیازمند مراجعه به یک پزشک حاذق و لو غیرهمجنس می باشد. این
پژوهش در پی آن است تا ضمن بررسی ضرورت این مهم به بیان نظرات و فتاوای علمای
بزرگ علوم دینی و بحث و تبیین مفاهیم و احکام موضوع بپردازد. بحث احکام معاینات
پزشکی قدمتی دیرینه داشته و بر اساس روایات وارده از مسائل مبطلابه در عصر
معصومین(ع) بوده است. ضرورت بحث از آنجا بیشتر مشخص می شود که بدانیم علی رغم
گذشت ۱۴۰۰ سال از اسلام خیلی از افراد عام و حتی متشرعه به حکم این موضوع واقف
نبوده اند. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که لمس و نظر به عورت همجنس و
غیرهمجنس حرام و این حکم از ضروریات دین شمرده شده و بین همجنس و
غیرهمجنس تفاوتی نیست. معالجه پزشک غیرهمجنس همراه لمس و نگاه به غیر عورت
در فرض ضرورت اشکال ندارد؛ بر اساس روایات از معصومین(ع) برای معالجه ضرورت کافی
قوانین موضوعه می تواند در دانشگاه های علوم پزشکی و ... در کنار تدریس دروس اصلی
و مصوب مورد استفاده اطباءیء محققان و دانشجویان قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
از آنجايي که موضوع بررسي فقهي معاينات پزشکي توسط جنس مخالف امري ضروري و از نيازهاي تمامي افراد در هر جامعه اي مي باشد و هر فرد مسلماني لازم است بداند که آيا مي تواند با توجه به حرمت لمس و نگاه جنس مخالف ، جهت درمان و پيگيري آن به پزشک غيرهمجنس مراجعه داشته باشد؟ آيا در صورت جواز مطلقا جايز است يا مشروط به شرايطي است ؟ چه دليلي مي تواند ادله اوليه که حرمت است را تخصيص بزند؟ اين امر همواره مورد توجه و تاکيد ائمه اطهار و بزرگان علوم ديني بوده است همچنين با توجه به وضعيت کنوني جوامع انساني و زندگي ماشيني انسان ها روز به روز ما شاهد بروز بيماري هاي جديدي در جوامع انساني مي باشيم .
٢-١- قرآن آيات زيادي در قرآن مجيد هستند که بيانگر عدم جواز معاينه توسط جنس مخالفند،که اين در شرايط عادي و غير اضطرار بيمار بيان شده است از جمله : ٢-١-١- آيه "٣٠" سوره نور « به مردان مؤمن بگو: چشمان خود را (از نگاه به نامحرم ) فرو گيرند و دامن خود را حفظ نمايند.
٧. مراجعه بيمار به پزشک غيرهمجنس براي معالجه همراه لمس و نظر به غير عورت و به عورت اشکال ندارد؛ در ادله اين بخش علاوه بر معتبره سابق ، قاعده عام اضطرار و قاعده عام لاضرر مطرح است .