چکیده:
مهاجرت تعداد زیادی از ایرانیان به آسیای صغیر که با فتح بزرگ آلب ارسلان در ملازگرد، بسیار پررنگ تر گردیده بود، از قرن هفتم به بعد و با شروع حملات مغول، گستردگی بیشتری پیدا کرد. شکل گیری دولت سلجوقیان روم خیلی زود آناتولی را نه تنها به عنوان پایگاه جدید قدرت و رفاه، بلکه به عنوان کانون تحولات فرهنگی مطرح کرد که در آن رواج محسوس عنصر ایرانی بیش از همه جلب نظر می کرد. در این میان مهاجرین خراسان بزرگ، نقش اساسی در توسعه ی فرهنگ ایرانی آسیای صغیر داشتند.موضوع اساسی در تحقیق حاضر، بررسی چگونگی حضور این مهاجران خراسان و میزان تاثیر آنان در توسعه ی فرهنگ ایرانی در آسیای صغیر می باشد. نگارنده با استفاده از روشی تاریخی با رویکرد توصیفی و تحلیلی، به بررسی منابع و اطلاعات موجود پرداخته و حتی الامکان سعی نموده است منابع تحقیقی و پژوهشهای صورت گرفته را با منابع اصلی، مقایسه نموده و در صورت وجود اختلاف به بررسی و نقد آنها بپردازد.گذشته از جمع آوری اساسی و شرح حال خراسانیانی که از اواخر قرن پنجم تا ابتدای قرن نهم هجری به این منطقه مهاجرت نموده و منشا اثر واقع شده اند،یافته های دیگر این پژوهش بر این نکات تاکید دارد که آنان به همراه خود،فرهنگ، آداب و رسوم و نشانه های بارزی از علم،هنر و دانش رایج در ایران عصر سلجوقی را رواج دادند و آثار علمی، هنری، ادبی و... بسیاری از خلق کردند. در این میان تعامل میان ایرانیان و حاکمان سلجوقی روم و شرایط مناسب فراهم شده توسط آنان نیز زمینه را برای رشد و شکوفایی فرهنگ ایرانی ایجاد کرد.
Many Iranian migrations together with TURK-SELJUQ into ASIAMINOR that was highlighted with the great conquest of ALP-ARSALAN in MANZIKRET, elaborated with the MOGUL attacks since the 7th century. ROMANOS-SELJUQ regime foundation too soon propounded ANATOLIA as a new degree of power and safety at the same time as a heart of cultural movement that the expansion of Iranian elements was played up more than others. The main point in the present research is to reveal of how and how much the Khorasanian immigrants affected about Persian Culture Expansion in ASIA-MINOR. The author utilizes a historical manner along withdescriptive aspects to expose references and entropies and has tried to compare the research references with the master references and discourses if some differences appear. Next to collecting the names and modes of Khorasanain migrants from late 5th century to early 9th century moved to this region and led off, other researched items indicate that Iranian peoples have raised culture, custom, tradition and exhibit signs of science and art of the GREAT SELJUQ EMPIRE and have created a lot more. Among the shares to Khorasanain ROMANOS SELJUQ rulers and the proper situation between, a bed was made for Iranian culture to grow. The present research clarifies the truth of above items by drawing statistic charts from Persian publications in ASIA-MINOR as a sample of Iranian culture’s growth.