چکیده:
با اوجگرفتن جنبشهای فمینیستی در نیمۀ دوم سدۀ بیستم، بسیاری از نظریهپردازان ادبیات به بررسی امکان و چگونگی زنانهنویسی پرداختند. یکی از آنان اِلِن سیکسو، متفکر فرانسوی، است که با طرحکردن نظریۀ «نوشتار زنانه» در جستار کلاسیک «خندۀ مدوسا» بحثهای فراوانی در محافل فرهنگی غربی برانگیخت. در ایران نیز پژوهشگران بسیاری به موضوع نوشتار زنانه پرداخته و آن را از منظر ادبی و اخلاقی-اجتماعی واکاویدهاند. بااینحال، به دلایلی، ازجمله نبود ترجمۀ کاملی از مقالۀ «خندۀ مدوسا»، در پژوهشهای فارسی گاه خوانشهایی مغالطهآمیز، ایدئولوژیک، و نادقیق از نظریۀ سیکسو عرضه شدهاست. هدف جستار حاضر بررسی نقادانۀ یکی از پژوهشهای فارسیِ پرخواننده در این زمینه، آسیبشناسیِ کلیشههای مطرحشده دربارۀ نظریۀ نوشتار زنانه در آنگونه پژوهشها، و ابهامزدایی از این نظریه در چارچوب فمینیسمِ پساساختارنگر و با استناد به جستار خود سیکسو است. پرسش پژوهش حاضر این است که نظریۀ نوشتار زنانه در پژوهشهای نظریِ فارسی چگونه دریافت شده و آن دریافتها تا چه اندازه دقیق و مستند بودهاند. در پاسخ به این پرسش، ابتدا درونمایههای اصلی جستار «خندۀ مدوسا» بهاختصار شرح داده میشوند؛ سپس پژوهشهای نظری فارسی با توجه به درونمایههای برشمرده بررسی و نقد میشوند. مقالۀ حاضر نشان میدهد که برخلاف تصورهای رایج در بعضی پژوهشهای فارسی، نوشتار زنانه نه منحصر به آثار نویسندگان مؤنث است و نه اساساً نافی ارزشهای اخلاقی و نهادهای اجتماعی مانند ازدواج، باردارشدن، و مادربودن.
As Feminist movements gained momentum in the second half of the twentieth century, many literary theorists set out to address the possibility and quality of feminine writing. One of them was Helene Cixous, the French critic who introduced the theory of “ecriture feminine” in her classic paper “The Laugh of the Medusa,” causing a lot of controversy in Western academic circles. In Iran, too, many researchers have dealt with ecriture feminine to analyze it from literary and socio-moral perspectives. Nonetheless, for certain reasons including the absence of a complete Persian translation of “The Laugh of the Medusa,” many studies conducted by Iranian researchers suffer from ideologically-laden or inaccurate readings of Cixous’s theory. The present study launches a critical examination of one of the most frequently read Persian articles on ecriture feminine to identify certain established stereotypes in related theoretical Persian studies and resolve the ambiguities about ecriture feminine within the context of Poststructuralist Feminism and by citing Cixous’s own words. Thus, the questions tackled by the present research are how ecriture feminine has been received in theoretical Persian studies and whether these receptions have been accurate. In so doing, the study first provides a brief explanation of the main themes of Cixous’s paper and, then, the selected theoretical Persian studies are critiqued. The results demonstrate that, contrary to conventional suppositions, not only is ecriture feminine unlimited to the writings of female authors but it does not necessarily reject any such socio-moral institutions as marriage, pregnancy, and motherhood, either.