چکیده:
حرکت روحانیت شیعه، تاثیرگذاری در روند تحولات معاصر ایران، تئوریهای سیاسی و حکومتی نیز به همراه اقتدار و نفوذ رهبری امام خمینی (ره) بر این جریان و موفقیت نهایی آن، در تاریخنگاری چپ ایرانی قبل و بعد از انقلاب اسلامی بازتابی چشمگیر یافت. مورّخان و تئوریپردازان چپ برای نخستینبار از جنبش و تکاپوی روحانیت شیعه و تئوریها و رفتارهای عملی آن، قبل و بعد از انقلاب، تحلیلی مارکسیستی – طبقاتی ارائه دادند و بر اساس همین نگاه ایدئولوژیک، به تحلیل، تبیین، همگرایی و واگرایی با این جریان اقدام کردند. این پژوهش بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی نشان دهد که چرا و چگونه مورّخان و نویسندگان چپ ایرانی، تحت تاثیر نگاه ایدئولوژیک خود، تکاپوهای کلی روحانیت، و نفوذ و تاثیرگذاری امام خمینی (ره) را در دو دورۀ قبل و بعد از انقلاب تحلیل کردند و از کدام دیدگاه و با در نظر گرفتن کدام معیارهای ایدئولوژیک، ابتدا به تحلیلهایی همسو با آن دست زدند و در نهایت بعد از انقلاب تحت تاثیر کدام مولفههای ایدئولوژیک، به نقد صریح و آشکار کردن اختلافهای عمیق خود با این جریان پرداختند؟
The movement of the Shiite clergy, their influence on Iran's contemporary developments before and after the revolution, their theories and political-governmental theories, the hegemony and authority and the influence of Ayatollah Khomeini's leadership on this and their ultimate success in the confiscation of the revolution in the history of the Iranian left before and after the revolution has become remarkable. For the first time, historians and theorists of the Left, for the first time, derived from the movement of Shiite clerics and their theories and practical behaviors before and after the revolution, a Marxist-class analysis, and based on this ideological look, analysis, explanation, convergence and a divergence with this flow. The present study seeks to demonstrate in a descriptive-analytical way why and how Iranian historians and writers, influenced by their ideological look, the general attempts of clergy, and the influence and influence of Ayatollah Khomeini in the two periods before and after The revolution was analyzed and from which perspectives and ideological criteria, first of all, it approached the analytic approaches to it and ultimately influenced by some ideological components to explicitly criticize and reveal its deep divisions. What happened to this after the revolution?