چکیده:
جنگ جمل نخستین نزاع داخلی فراگیر در میان امت اسلامی و از بزرگترین چالشهای حکومت امام علی(ع) بود. پژوهشگران عوامل این رخداد را در زمینههای تاریخی، فرهنگی و سیاسی آن دیدهاند و توجهی به نقش خاستگاههای شناختی حاکی از وضعیت فکری جامعه اسلامی در آن دوره نشده است. نوشتار پیشرو به کمک منابع کتابخانهای و روش توصیفی-تحلیلی نقش باورهای مورد اختلاف فریقین در شکلگیری نبرد جمل را بررسی نمودهاست. نتایج این پژوهش نشان میدهد شرایط پس از رحلت پیامبر(ص) زمینه مساعدی برای شکلگیری باورهای ناصوابی در جامعه ایجاد کرد که برخی از ریشههای شکلگیری جنگ جمل را باید در میان این باورها جُست؛ باورهایی چون یکسان دانستن جایگاه امامت با امارت دنیوی و لازم ندانستن شرایطی چون عصمت، دانش دین، تنصیص و افضلیت در امام، عدم برتری امام علی(ع) بر سایر صحابه، جایگاهی ویژه برای عایشه به عنوان امالمؤمنین و برای صحابه به عنوان افرادی عادل و غیر قابل انتقاد.
Jamal was the name of the first civil conflict occuring among the Muslims and
one of the most daunting challenges during Imam Ali’s (AS) reign. Researchers
have attributed the cause of this conflict to historical, cultural and political
backgrounds, however, they have failed to address the cognitive backgrounds
emenating from the general ideological atmosphere of the historical epoch.
The current study adopt a descriptive-analytical approach utilizing library resources
and seeks to shed insight on contentious ideologies between Sunnis
and Shias and their role in the start of Jamal conflict. The findings of the current
research indicates that the unfavorable circumstances after the demise
of the holy prophet was conducive to the formation of distorted beliefs in the
society giving way to some divisions among Muslims ultimately resulting
in Jamal conflict. Some of these beliefs are as follows: equating the status of
Imam with worldly posessions, obviating the necessity of infallability and religious
jurisprudence for Imams, disregarding superiority and transendence
of Imam, not differentiating between Imam Ali (AS) and other companions,
attributing a prominent position for Aisha as the mother of believers, and for
companions as a just , unexceptionable figure.
)