چکیده:
حدیث شریف «ثقلین» از جمله روایات متواتر و معتبر فریقین است که پیامبر اکرم9 در موقعیتهای مختلف آن را بیان کردند و طبق آن بر حفظ حرمت قرآن و جایگاه بلند امامان : و نیز ضرورت تمسک به آن دو تاکید نمودند. عبدالعزیز دهلوی در رساله خود با عنوان «سعادة الدارین فی شرح حدیث الثقلین» حجیت حدیث ثقلین را مخدوش دانسته است که با توجه به جایگاه علمی و تاثیرگذاری او نزد جریان دیوبندی، ضروری است شبهات وی نسبت به این حدیث را بررسی کنیم. پژوهش حاضر درصدد ارزیابی شیوههای نادرست عبدالعزیز دهلوی در تضعیف حدیث شریف ثقلین است. این تحقیق به صورت توصیفی _ تحلیلی _ انتقادی، با استناد به منابع معتبر اهل سنت است. نتایج تحقیق بیانگر ضعف بنیادین اشکالات دهلوی بوده و با اندک تامل در مصادر روایی و رعایت انصاف اتهامات وی برطرف میشود.
خلاصه ماشینی:
بررسي ايرادات دهلوي در نقد حديث ثقلين با توجـه بـه اينکـه ادلـه روايـي متعـددي نـزد اماميـه بـر اثبـات مرجعيـت دينـي ائمـه معصوم وجود دارد؛ لکن شاه عبدالعزيز دهلوي از بين آن روايات ، حديث ثقلـين را انتخاب نموده و کتاب مستقلي را با عنوان سعادة الـدارين فـي شـرح حـديث الثقلـين ١ نگارش کرده است و آن به جهت اهميت و جايگاه اين حديث شريف نزد فـريقين بـوده که از طرق بسياري از صحابه و تابعان و عالمان اسلامي در قرن هـاي مختلـف روايـت شده و مورد پذيرش فريقين قرار گرفته اسـت .
عدم ذکر روايات معتبر و اکتفا به ذکر روايتي از صحيح مسلم دهلوي براي ضعيف نشان دادن حديث ثقلين به ذکر دو حديثي کـه در صـحيح مسـلم از طريق زيد بن ارقم و جابر بن عبدالله انصاري آمده ، بسنده کرده و نوشته است : چون احمد َ بن حنبل و کثيري از انديشمندان رجالي، آن روايت را با عبارت «وعترتـي أهـل بيتـي و لـن َ َ ْ يتفرقا حتي يردا علي الحـوض » تضعيف نموده اند، نميتوان براي اثبـات حقانيـت شـيعه بـه ی حديث ثقلين استدلال کرد (دهلوي، ۱۴۲۸ق ، ص ۵۳ و۵۴).
احمد بن حنبـل (م ۲۴۱ق ) (احمـد بـن حنبـل ، ۱۴۱۹ق ، ج ۳، ص ۱۴)١ و ابوعيسي محمد ترمذي (م ۲۷۹ق ) (ترمذي، ۱۹۹۸م ، ج ۳، ص ۲۲۷) ٢ َ حديث ثقلين را به گونه ديگري روايت و عبارت «و عترتي أهل بيتي » را بلافاصله پـس از «کتاب الله » نقل کرده اند که در اين صورت کلام پيامبر نـاظر بـه پيـروي توأمـان از قرآن و عترت خويش ميشود.