چکیده:
لاريب أن القضاء يعني الحكم بين اللاس بالحقء وإن وجود القاضي والفاصل في الخصومات أمر لابد مته لتنظيم حياة الناس» كون الحياة الإجتماعية يحدث فيها الخلاف والتتازع› بسبب التزاحم في الحقوق والأموالء لذا يقتضي وجود سلطة قضائية للفصل في الخصومات وتحقيق العدلء والسؤال الذي يطرح نفسهء هل للقاضي أن يحكم بعلمه لصاح المدعي دون الرجوع إلى مبادئ الشريعة الإسلاميةء المستندة إلى القرآن الكريمء والسنة الشريفةء كالبينةء واليمينء وغيرها؟ وهذا ما تتم الإجابة عنه في هذا البحث إن شاء الله تعالی. فإن قضاء القاضي بعلمه من المسائل امهمة التي لجا آثارء كثيرة في مختلف أبواب القضاء كما تعددت فيها الأقوالء وخلاصة الأقوال في ذلك؛ أنه يقضي بعلمه مطلقاء والشاني: عدم الجواز مطلقاء والثالث: يجوز في حقوق الناس دون حقوق الله تعالی.
There is no doubt that the
judiciary means judge between people
& to judge with justice and that the
presence of the judge and the separator
in the discounts is necessary to exist
to regulate the lives of people since
discounts & conflicts occur in social
life because of the contention of rights
and funds so requires the existence of
a judicial authority to adjudicate
discounts and achieve justice and the
question which presents itself can the
judge to judge based on his knowledge
for the benefit of the plaintiff without
reference to the principles of Islamic
law based on the Koran and the
Sunnah such as Evidence Oath and
others? This is what is answered in this
research if God willing.
The ruling of the judge based on
his knowledge is one of the important
issues that have many implications in
the various sections of the judiciary as
there are multiple statements and the
summary of statements in this that he
is judging his knowledge at all and the
second: It is not permissible to judge at
all according to his knowledge and the
third: may in the rights of people
without the rights of God.