چکیده:
یکی ازآفات و آسیب های مهمی که جریان های فکری و فرهنگی به ویژه ادیان و شریعت های الهی را در طول تاریخ با مشکلات روبرو ساخته بدعت و جریان های بدعت گذاربوده است . بدعت در دین موجب ظهور یک سلسله مسائل جدید به نام مذهب می گردد. در باورهای مردم ایجاد تردید نموده فرقه ها، وجریان های باطل پدیدارشده ، سبب ناکارآمدی وگریزاز دین می گردد. اسلام به ویژه مکتب آسمانی اهل بیت همواره در طول تاریخ با بدعت و بدعت گذاری مواجه بوده است. ابن قیم جوزیه از جمله عالمان سلفی گرا و بنیان گذار اندیشه های تکفیری است که بعد از استادش ابن تیمیه حرانی، به تکفیر دیگر مسلمانان در اندیشه و نظر و عمل پرداخته است و حکم به مشرک و کافر بودن و اباحه خون و مال و عرض آنها داده است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش بررسی و نقد بدعت از دیدگاه ابن قیم بوده است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و مقالات معتبر علمی پژوهشی بوده است. بررسی یافته های تحقیق نشان داد، ابن قیم جوزیه یکی از مفتیان و بنیان گذاران اندیشه های تکفیری و تبدیعی و تشریکی است که هم در پیدایش افکار تکفیری و هم در ترویج آنها نقش بسزایی داشته است.
خلاصه ماشینی:
بدعت از منظر وهابيان وهابيان از آن جهت که فکر متحجّرانه و بسيط دارند درصدد برآمده اند تا مفهوم “بدعت ” را توسعه داده و آن را شامل هر امري که حادث شده و در زمان رسول خدا (صلّي الله عليه وآله وسلّم ) نبوده است نيز بنمايند، و اين کار را تحت عنوان حرص بر محافظت شريعت انجام مي دهند؛ در حالي که نمي دانند با اين عملکرد خود دين را از سهل و آسان بودن خارج کرده و مردم را در مشکلات بسياري قرار مي دهند.
اگر کسي بگويد که تو سنت را ستودي و بدعت را نکوهيدي، اما سنت چيست و بدعت کدام است ؟ مگر نه اينکه هر بدعت سازي خود را پيرو سنت مي پندارد؟ گوييم : سنت در لغت به معني طريق است و شک نيست که اهل حديث پيروان آثار رسول الله (صلي الله عليه وسلم ) و صحابه اش اهل سنت راستين اند، چون بر طريق هستند که در آن چيز نو درآمدي پيدا نشده ، زيرا چيزهاي نو در آمد بعد از پيغمبر و صحابه او پيدا شد؛ و بدعت عبارت است از امري که نبود و نو پديد شد وغالب آن است که با شريعت برخوردِ مخالف دارد و در آن مي افزايد يا از آن مي کاهد، و عموم پيشينيان ، هر چيزِ نو پديد را ولو آنکه مخالف شريعت نبود يا در آن کم و زياد نمي نمود خوش نداشتند و براي حفظ اصل اسلام - که پيروي رسول (صلي الله عليه وسلم ) است - از هر بدعت سازي بيزار بودند ولو آن بدعت جايز بود.