چکیده:
چکیدهتشکیک وجود به عنوان یکی از اصول مبنایی متافیزیک صدرایی در تنقیح و تبیین ساختار حکمت متعالیه نقش بسزایی داشته و لوازم و نتایجی را در حوزه وجودشناسی و معرفت شناسی به بار میآورد. با توجه به اینکه تلقیهای متفاوتی از تشکیک در حکمت متعالیه موجود است و الگوهای تصوری متفاوتی از آن قابل ترسیم است که در صورت انتساب هریک از آنها به ملاصدرا، دیدگاههای معرفت شناختی وی تحت تاثیر قرار میگیرد، هدف از نوشتار حاضر که ماهیت بنیادی دارد، تبیین سازگارترین الگو از تشکیک وجود صدرایی با مبانی معرفتی او بر پایه روش گرندد تئوری است. روش شناسی حاکم بر متن، ماهیت توصیفی- تحلیلی دارد و ضمن استفاده از اسناد و منابع کتابخانهای و مصاحبه با چند کارشناس خبره، عوامل زمینهای، علی، مداخله گر و پیامدهای معرفتی دو الگو طرح و بررسی شد. نمونهها از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و اطلاعات به دست آمده با استفاده از روش گرندد تئوری کدگذاری و تجزیه و تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که الگوی تشکیک در مراتب و الگوی تشکیک در مظاهر، ضمن تفاوتهایی در عوامل زمینهای، علی و مداخله گر، لوازم و نتایج معرفتی یکسانی دارند.
Gradation of being as one of the basic principles of Sadra's metaphysics has played an important role in refining and explaining the structure of transcendental wisdom and brought requirements and results in the field of ontology and epistemology. Considering that there are different perceptions of Gradation in transcendental theosophy and different conceptual patterns of it can be drawn, which if attributed any of them to Mulla Sadra, his epistemological views will be affected. It is fundamental in nature, explaining the most consistent model of Sadra's Gradation with his epistemological foundations is based on the method of grounded theory. The methodology of the text has descriptive-analytical nature and while using library documents and resources and interviewing several experts, contextual, causal, intervening and epistemological implications of the two models were designed and studied. Samples were selected through purposive sampling and the information obtained was coded and analyzed by using the grounded theory method. Findings showed that the pattern of Gradation in levels and the pattern of Gradation in manifestations, with differences in underlying, causal and intervening factors, have the same epistemological requirements and results.s.