چکیده:
انضباط هیجانی ترکیبی نو و بدیع، ناظر بر نظم و انضباط در حوزه هیجانات است و به احساسات کنترلشده و سنجیده نظر دارد. این پژوهش با هدف تبیین ساختار نظاممند انضباط هیجانی در قرآن و به شیوه تحلیلی توصیفی نگاشته شده است و با استناد به آیات بیان میدارد که انضباط هیجانی در قرآن دارای ساختاری کامل شامل هر چهار رکن اساسی یک شبکه نظاممند و سیستماتیک است. این پژوهش در بخش مبانی به اختصاص علم به خیر و شر واقعی به خداوند، گذرا بودن دنیا، آگاهی و احاطه خداوند بر امور، حکومت اراده خداوند، برتری در سایه ایمان، همراهی خدا، انحصار عزت در خداوند، زوال غم و اندوه به خواست خدا، بازگشت به سوی خدا؛ در بخش مقدمات ایجابی به پیروی از دستورات الهی، نیایش از روی خوف و رجاء، شادی به فضل الهی، درک زودگذری دنیا؛ در مقدمات سلبی به اجتناب از ولایت شیطان، عدم ترس از مردم؛ در بخش الزامات به صبر، کظم غیظ، بخشش، شکایت به خدا؛ و در موانع به رفتار با غیظ، کمطاقتی و شادی به غیر حق دست یافته و در نهایت شبکه مفهومی انضباط هیجانی را در قرآن کریم ترسیم نموده است.
Emotional discipline is a new and innovative combination of discipline in the field of emotions and looks at controlled and measured emotions. This study aims to explain the systematic structure of emotional discipline in the Qur'an and has been written in a descriptive analytical manner and with reference to verses states that emotional discipline in the Qur'an has a complete structure including all four basic elements of a systematic network. This research is in the section of the principles dedicated to God in the knowledge of true good and evil, the passage of the world and return to God, God's awareness and surroundings of affairs, the rule of God's will, superiority in the shadow of faith, God's companionship, monopoly of honor in God, decline of sorrow And sorrow by the will of God, return to God; In the section of positive preliminaries to follow the divine commands, pray out of fear and hope, rejoice in the divine grace, understand the ephemerality of the world; In negative preconditions to avoid the province of Satan, not to be afraid of the people; In the section on the requirements for patience, anger, forgiveness, complaining to God; And in the obstacles to dealing with anger, impatience and happiness, he has achieved unrighteousness, and finally, he has drawn the conceptual network of emotional discipline in Karim.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش در بخش مباني به اختصاص علم به خير و شـر واقعـي به خداوند، گذرا بودن دنيا، آگاهي و احاطه خداوند بر امور، حکومـت اراده خداونـد، برتـري در سايه ايمان ، همراهي خدا، انحصار عزت در خداونـد، زوال غـم و انـدوه بـه خواسـت خـدا، بازگشت به سوي خدا؛ در بخش مقدمات ايجابي به پيـروي از دسـتورات الهـي ، نيـايش از روي خوف و رجاء، شادي به فضل الهي ، درک زودگـذري دنيـا؛ در مقـدمات سـلبي بـه اجتنـاب از ولايت شيطان ، عدم ترس از مردم ؛ در بخش الزامات به صبر، کظم غـيظ ، بخشـش ، شـکايت بـه خدا؛ و در موانع به رفتار با غيظ ، کم طاقتي و شادي به غير حق دست يافتـه و در نهايـت شـبکه مفهومي انضباط هيجاني را در قرآن کريم ترسيم نموده است .
اين تفکر که ممکن است آنچه دوست داريم در عالم واقع جز مشکل و دردسر براي مـا چيـزي به ارمغان نياورد و يا آنچه بد مي پنداريم در عالم واقع صلاح و مصـلحتي پنهـان داشـته باشـد و در نهايت به خير و خوشي و عاقبت نيکو منتهي گردد، هرگونـه جـزم انديشـي و تعصـب بـر نظـرات و خواسته ها را از بين برده و در فرد نوعي گستردگي ديد و نگاه باز ايجاد مـي نمايـد کـه بـه راحتـي بـا مسائل خلاف نظر و عقيده خود کنار آمـده و در مقابـل حـوادث و شـرايط ناخوشـايند و يـا ايجـاد مشکل بر سر راه دستيابي به علايق و شرايط مورد انتظار، بعـد ديگـر مسـئله را در نظـر گرفتـه و بـا نگاهي فراتر از بعد مادي و ظواهر امر از قدرت هضم بالاتري برخوردار گردد.