چکیده:
ارزیابی زیبایی شناختی معماری بر مبنای روشهای عقلی-منطقی ضرورت دارد. نلسون گودمن در نظریۀ زیبایی شناختی خود از چنین روشی برای خوانش زیباییشناختی آثار معماری استفاده می کند، اما مدعی ارزیابی آثار نمیشود. با توجه به اینکه به نظر می رسد ظرفیت این امر در آرای او بهصورت بالقوه وجود دارد، پرسش از چگونگی ارزیابی زیبایی شناختی آثار معماری بر مبنای نظریۀ زیبایی شناسی گودمن مطرح می شود. بهطور خلاصه، در نظر گودمن آنچه یک ساختمان را به اثر معماری که واجد ارزش زیبایی شناختی است، تبدیل می کند، معنادار بودن از طریق ارجاع است. او سه نوع اساسی ارجاع در معماری را دلالت، تمثل و بیان می خواند. اثر معماری میتواند از این سه طریق یا از طریق زنجیرهای از ارجاعات، معنادار باشد. این سه نوع ارجاع، مبنای نظری گودمن برای خوانش زیبایی شناختی آثار معماری است. در پژوهش حاضر، درصدد تبیین طرحوارهای هستیم که ارزیابی زیباییشناختی آثار معماری را بر اساس خوانشهای منتج از نظریۀ گودمن ممکن کند. تلاش برای تحقق این هدف در سهگام اصلی انجام یافته است: نخست، به توضیح مبانی و نظام زیبایی شناختی معماری از نظر گودمن پرداخته، در گام دوم بر اساس مبانی ذکرشده، دو اثر موزۀ نادری و موزۀ بزرگ خراسان مورد خوانش قرار گرفته و در پایان چهار مقولۀ تعداد، تنوع، کیفیت و دقت را بهعنوان معیارهای ارزیابی زیبایی شناختی، از مبانی نظری گودمن استنتاج شده است. سپس در آزمون مدعای تحقیق، خوانشهای صورت گرفته بر اساس این چهار معیار تحلیل شدند. نتیجۀ این بررسی که به سبب آزمون طرحوارۀ پیشنهادی انجام شد، توضیح میدهد که چرا موزۀ نادری نسبت به موزۀ خراسان از غنای زیبایی شناختی بیشتری برخوردار است.
Aesthetic evaluation of architecture based on rational-logical methods is necessary. Nelson Goodman's aesthetic theory uses this method to read architectural works aesthetically but does not claim to evaluate works. According to the potential for this in his views, this question arises: "How can architectural works be evaluated based on Goodman's theory of aesthetics?" In short, for Goodman, what makes a building an architectural work having an aesthetic value is meaningfulness through references. He proposes that the three basic types of referring in architecture are "denotation", "exemplification", and "expression". Thus, the architectural work can be meaningful in these three ways or through a chain of referring. These three basic types of referring are Goodman's theoretical basis for reading architectural works. In the present study, based on Goodman's theory, we seek to explain a model that makes possible the aesthetic evaluation of architectural works. To achieve this goal, three main steps were done: First, we explained Goodman's theoretical foundations and aesthetic theory. In the second step, based on the mentioned principles, we read the "Naderi Museum" and the "Great Museum of Khorasan". Finally, the four categories of "number", "diversity", "quality", and "accuracy" were inferred from Goodman's theoretical foundations as criteria for aesthetic evaluation. Therefore, in testing our claim, we analyzed the readings based on these four criteria. The research conducted due to test the proposed model shows that why the Naderi Museum has more aesthetic richness than the Khorasan Museum.