چکیده:
Hegel’s absolute knowing is an immanent subjectivity since all the knowledge
and human history are included within it as the absolute subjectivity. Some
Hegelians stressed the sufficiency of the absolute’s totality; contrariwise,
others interpreted absolute’s immanent openness in terms of ongoing
negativity, which renders human history an ongoing movement. The article
attempts to propose a new conception of the absolute knowing in which there
is a totality of conceptuality and openness to the future not only as negativity
but also as a prospective totality. It would be entitled “open totality of the
absolute knowing”, and the article explains the two characteristics focusing on
Hegel’s Phenomenology of Spirit and Hegel’s Science of Logic in addition to
some crucial and prominent commentaries.
شناخت یا دانش مطلق هگل سوبژکتیویته درون ماندگار است زیرا همه شناخت و تاریخ انسان را به مثابه مطلق سوبژکتیویته شامل است. برخی پژوهشگران هگل بر کفایت تمامیت مطلق تاکید کردهاند؛ برخی دیگر گشودگی درون ماندگار امر مطلق را بر پایه منفیت پیش روندهای تفسیر کردهاند که تاریخ انسان را در حرکتی همواره پیش رونده جاری و ساری کرده است. این مقاله تلاشی است جهت ارايه مفهوم تازهای از شناخت یا دانش مطلق ان چنان که شناخت یا دانش مطلق همزمان تمامیت مفهوم و نیز گشودگی به اینده است نه تنها به منزله منفیت بلکه به منزله تمامیتی رو به اینده. از این جهت این مقاله > نام گرفته است که بیانگر دو ویژگی نامبرده با تمرکز بر کتاب > و > هگل افزون بر توجه به برخی تفاسیر مهم و اثرگذار از متون اوست. مواجهه تفسیری این مقاله از شناخت یا دانش مطلق هگل بر بن گشودگی فراشد شناخت تکوین یافته است و برگرفته از بخشی از رساله دکتری من است با نام «مطلق هگل:تعلیق چشم اندازها»