چکیده:
آثار تاریخی معماری ایرانی به شکل معناداری زندهاند و راوی تقدیر تاریخی ملت ایران هستند. شناخت این قدمت معنادار در صورتی محقق میشود که به حیات این آثار با نگاهی تفسیری پرداخته شود. استعانت از استعاره و رجوع به ادبیات عرفانی ایران که دارای مفاهیمی مشابه با برخی وجوه حیاتی آثار تاریخی معماری ایران است- تعیینکننده خط مشئ کلی در این مقاله است. هدف مقاله بازشناسی و تبیین آن دسته از ظرفیتهای ناشناخته آثار تاریخی معماری ایرانی است که به زندهانگاری و حیات آنها -نسبت به دیگر مقولههای رایج بازشناسی این ظرفیتها- مربوط میشود و مقدمه ایجاد تعامل صحیح بین انسان و اثر است. مسئله مقاله ارائه تعریفی جامع از پیر (یا مراد در ادبیات فارسی) بعنوان مفهومی فراتر از شناخت رایج و قابل تعمیم به هرآنچه دارای حیات است و مقایسه تطبیقی آن با آثار تاریخی معماری ایرانی است. بر همین اساس "پیر" در ادبیات فارسی مورد بررسی قرار گرفت و سپس با روش مطالعه تطبیقی شناخت حاصله را به عالم کالبدی معماری وارد و با روش تحلیلی دلیل امکان چنین مشابهتی اثبات گردید. اثر تاریخی معماری و پیر در بهرهمندی از عقل فعال، کیفیت حیات، جذبه، متذکر بودن، مورد اعتماد بودن، حرمتانگیزی آثار پیری، سیروسلوک دارای تشابه هستند. نتیجه این مقاله آگاهی از این مسئله است که روح مکان اثر تاریخی معماری ایرانی دربردارنده کیفیتی از حیات است که حاصل حضور گذشتگان است و باعث میشود این آثار بتوانند نقش پیر را در جامعه ایفا کنند و از کالبدی موزهای به محلی آرامشبخش و تربیتکننده تغییر نقش دهند. آثار تاریخی معماری ایرانی به شکل معناداری زندهاند و راوی تقدیر تاریخی ملت ایران هستند. شناخت این قدمت معنادار در صورتی محقق میشود که به حیات این آثار با نگاهی تفسیری پرداخته شود. استعانت از استعاره و رجوع به ادبیات عرفانی ایران که دارای مفاهیمی مشابه با برخی وجوه حیاتی آثار تاریخی معماری ایران است- تعیینکننده خط مشئ کلی در این مقاله است. هدف مقاله بازشناسی و تبیین آن دسته از ظرفیتهای ناشناخته آثار تاریخی معماری ایرانی است که به زندهانگاری و حیات آنها -نسبت به دیگر مقولههای رایج بازشناسی این ظرفیتها- مربوط میشود و مقدمه ایجاد تعامل صحیح بین انسان و اثر است. مسئله مقاله ارائه تعریفی جامع از پیر (یا مراد در ادبیات فارسی) بعنوان مفهومی فراتر از شناخت رایج و قابل تعمیم به هرآنچه دارای حیات است و مقایسه تطبیقی آن با آثار تاریخی معماری ایرانی است. بر همین اساس "پیر" در ادبیات فارسی مورد بررسی قرار گرفت و سپس با روش مطالعه تطبیقی شناخت حاصله را به عالم کالبدی معماری وارد و با روش تحلیلی دلیل امکان چنین مشابهتی اثبات گردید. اثر تاریخی معماری و پیر در بهرهمندی از عقل فعال، کیفیت حیات، جذبه، متذکر بودن، مورد اعتماد بودن، حرمتانگیزی آثار پیری، سیروسلوک دارای تشابه هستند. نتیجه این مقاله آگاهی از این مسئله است که روح مکان اثر تاریخی معماری ایرانی دربردارنده کیفیتی از حیات است که حاصل حضور گذشتگان است و باعث میشود این آثار بتوانند نقش پیر را در جامعه ایفا کنند و از کالبدی موزهای به محلی آرامشبخش و تربیتکننده تغییر نقش دهند.
The historical monuments of Iranian architecture are significantly alive and narrate the historical destiny of the Iranian nation. The use of metaphor and reference to the mystical literature of Iran -which has concepts similar to some vital aspects of the historical works of Iranian architecture-, determines the general framework in this article. In order to develop a correct interaction between human and historical site, it is necessary to study the role and unknown capacity of Iranian historical architectures. The main purpose of this paper is developing a comprehensive definition of “PIR” as an intention more than common expressions regards to live things. I want to highlight how the ineffable, unpresentable, sensual, heterogeneous possibilities of contemporary cities are particulary evident in their industrial ruins. Ruins may become spaces for leisure, adventure, cultivation, acquisition, shelter and creativity. The greatest glory of a building is in its age, when we build; let us think that we build forever. Let it not be for present delight, nor for present use alone; let it be such work as our descendants will thank us for, and let us think, as we lay stone on stone, that a time is to come when those stones will be held sacred because our hands have touched them. Indeed, the greatest glory of a building is not in its stones, nor in its gold. Its glory is in its Age, and the deep sense of voicefulness, of stern watching, of mysterious sympathy, nay, even of approval condemnation, which we feel in walls that have long been washed by the passing waves of humanity. Buildings achieve such voicefulness from the succeeding generations that use them. One thing we con not do with the past is replicate it. Then, this definition compared with old architectures of Iran and, using a phenomenological method, the applications of “PIR” in Persian literature has been investigated. Consequently, the agreement of this understanding was introduced in architectural buildings. After that, with a comparative method, the possible similarities between these two themes have been proved. Senility is defined by passing time quantitatively. However, the concept of “PIR” is passing time with specific conditions. Imparting the devotee to secular serenity and spiritual felicity is the most significant duty of the “PIR” or perfect human that is achieved by referring to archetype. Comparing with new science, the “old wise man” introduced by Jung is perfectly similar to “PIR”. In his philosophy, archetype is originated from collective unconscious of person. A pronoun that is containing several thousands of human experiences and archetype pictures. Since PIR is a formed picture of active wise and described as a holly person in the heaven realm in sohrevardi epistles, this similarity emerged. As a conclusion of this paper, the spirit of place in Iranian historical architectures contains a kind of life which is a gift from ancient wisdom. As a result, these architectures play their role as a PIR in the society and their nature changes from a museum to a relaxing and educating place.