چکیده:
زمینه و هدف: رشد فناوریهای تولید مثل مصنوعی، مسائل اخلاقی جدیدی را در رابطه با جواز سقط جنین مطرح نموده است. هدف این مطالعه نقد استدلال آزادی تولید مثل بر حق جواز سقط جنین برای زنان از دیدگاه برخی از فمینیستهای رادیکال است.
مواد و روشها: در این مطالعه ابتدا به بیان تاریخچه فعالیتهای فمینیستی برای آزادی سقط جنین در دفاع از حقوق باروری زنان پرداخته میشود. سپس استدلال فمینیسم رادیکال از طریق آزادی تولید مثل بر جواز سقط جنین از طریق طرح حقوق اخلاقی جنین تحلیل و نقد میگردد.
یافتهها: فایرستون، سیمون دوبوار، کریستین اورال و سوزان شروین برای اثبات جواز سقط جنین در موارد فوق به استدلال حق آزادی تولید مثل برای زنان تمسک جستهاند. ادعای اصلی آنان این است که زنان به دلیل مشکلات و رنجهایی که به سبب بارداری، زایمان و مادری متحمل میشوند، از حقوق باروری و تولید مثل خاصی از جمله حق آزادی سقط جنین برخوردار هستند. نقد این ادعا با توجه به تقدس ذاتی حیات انسان، به رسمیتشناختن حق جنین در استفاده از رحم مادر به عنوان محل طبیعی رشد و تکون انسان و مسوولیت اخلاقی افراد در قبال دیگران حتی در مواردی که با اختیار خود در شرایط انتخاب قرار نگرفتهاند، تبیین میگردد.
نتیجهگیری: زنان حق ندارند فقط به دنبال حقوق و منافع خود در جامعه بوده و مسوولیتها و پیامدهای اعمالشان در مورد جنینهایی که حیات انسانی آنان ارزشمند است، را نادیده بگیرند. حق سقط جنین به بهانه آزادی زن، مستلزم نفی وظایف و مسوولیتهای او به عنوان یک مادر است.
Background and Aim: Given the growth of artificial reproductive technologies, new ethical challenges
have raised in related to the abortion permission. The purpose of this study is to examine and criticize the
reproductive freedom argument on the permission of abortion from the viewpoint of some radical feminists.
Materials and Methods: In this study we firstly describe the history of feminist activities for the permission
of the abortion in defense of women's reproductive rights. Then, we analyze and criticize the claims of the
radical feminists about freedom of reproduction on the permission of abortion thorough discussing moral
rights of the human fetus.
Findings: Firestone, Simone de Beauvoir, Kristian L'Oreal and Susan Sherwin, to prove the abortion
permission, have sought to establish women’s reproductive argument. Their main claim is that, since women
bear suffer from pregnancy, childbirth and maternity, they have right to certain reproductive rights like as
induced abortion, By critique of this claim, with respect to the inherent holiness of human life and moral
statues of the fetus, the right of the fetus to use the mother's womb as the natural place to growth, and moral
responsibility of individuals towards others, even in cases where they did not select those conditions, are
recognized.
Conclusion: Women have not entitled to seek just their rights and interests and neglect the responsibilities
and consequences of their actions on fetuses. The right to abortion under the pretext of woman's liberty
requires the abandonment of her duties and responsibilities as a mother.