چکیده:
يستند الشعر٬ باعتباره من أهمّ الوسائل لنقل المعنى و الارتباط مع المُخاطبين، إلى رُكنيْن أساسيّيْن هما: الفكر و الخيال ضمن إطار الجمالية اللغوية المحكمة. و عندما تستقر الفكرة على هودج الخيال فإنّها تدخل قلب المُخاطب و ذهنه من أوسع الأبواب.وهكذا كان مصير حادثة الغدير التي أصبحت موضوع بعض القصائد منذ السنوات الأولى لوقوعها، فقد كان لشعراء الغدير٬ كرواة للحديث النبويّ الشريف٬ دور لا يُستهان به في إبقاء تلك الحادثة حيّة في قلوب المُخاطبين على مرّ العصور و بيان الأبعاد المختلفة لها.يتناول كاتب المقالة – بعد تقديم إيضاح موجز – مفهوم الشعر و مكانته في الثقافة الإسلامية٬ و اتّخاذ القصيدة الجُلجلية لعمرو بن العاص بن وائل (٤٣هـ) التي أُنشدت في القرن الهجري الأوّل نموذجاً، حيث ستخوض المقالة في دلالاتها٬ و بيان دور شعر الغدير في توضيح تفاصيل التأريخ٬ و أبعاد حادثة الغدير٬ و تحديد هوية أتباع مدرسة آل البيت (عَليهم السّلام) و إعطائهم تلك الهوية.الكلمات المفتاحية: الغدير؛ الشعر؛ القصيدة الجُلجلية؛ عمرو بن العاص بن و ائل؛ إعطاء الهوية.
Poetry as one of the most fundamental ways of conveying meaning and
connection with others is based on the two pillars of thought and
imagination in the linguistic figures of speech. The thought that sits on
the wing of imagination is easier to be engraved in the heart and mind
of the audience. Ghadir event has been the subject of some poems
since the very first years after its occurrence. The poets of Ghadir, as
the narrators of this prophetic hadith, have played an undeniable role
in keeping it alive, lasting, impressing the audience and explaining the
various dimensions of Ghadir. After a brief explanation of the concept
of poetry and its place in Islamic culture, this paper has tried to focus
on the ode of Joljolieh composed by Amr ibn al-’As ibn Wa’il (43 AH)
in the first century AH and by analyzing the implications of this poem,
the study also seeks to show the contribution of Ghadir’s poetry in the
historical description and explanation of the dimensions of Ghadir’s
event and turning it into an identity sign for the followers of the Ahl al-
Bayt school or giving them an identity.