چکیده:
توجه به جایگاه حقوق کودک در جهان امروز آنچنان از اهمیت ویژهای برخوردار گردیده است که سازمانهای جهانی،دانشگاهها و مجامع علمی در سطح دنیا و دستگاههای قضایی به شکل مستقل به آن پرداخته و ابعاد مختلف حقوقی آن را مورد بررسی خاص از دیدگاه مکاتب مختلف حقوقی قرار دادهاند. آشنایی با دیدگاه حقوق اسلام به لحاظ گسترهء سرزمینی و جمعیتی مسلمانان از ابعاد مختلف مورد اهتمام میباشد. در این مقاله کوشیده است یک فراز از حقوق کودک را که در مورد کودکآزاری میباشد از دیدگاه حقوق مورد بررسی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"حال با توجه به این توضیحات به ذکر حرمت کودکآزاری در قرآن و سنت میپردازیم: الف)کودکآزاری از دیدگاه قرآن از جملهء آیاتی که به این امر اشاره دارد،میتوان به آیهء زیر استناد کرد که خداوند متعال میفرماید: «لا تضآر والدة بولدها و لا مولد له بولده» (بقره:332)بدین معنا که مادر فرزند خود را- در اثر غیظی که از پدر فرزند دارد-از شیر دادن رها نکند،زیرا شفقت و مهربانی مادر نسبت به فرزند بیش از زن اجنبی است.
در حدیث شریف آمده است:«کل مولود یولد علی الفطرة»به این معنا که هرنوزادی بر فطرت پاک متولد میشود و اگر از همان اوان کودکی مورد تربیت اسلامی قرار گیرد و از آلودگیها دور نگاه داشته شود یقینا در آینده نیز از انحراف مصون خواهند ماند: در اسلام در مورد انتخاب همسر،مراقبت در دوران حمل و نحوهء تربیت کودکان در سنین اولیهء زندگی سفارشات و دستورات مفید و متعددی از قرآن کریم و معصومین علیهم السلام و بزرگان دین رسیده است(شکوهی یکتا،3631:71).
همچنین،برای مواقعی که کودکان دچار خطا شده و اعمال ناصالح مرتکب میشوند تدابیری در نظر گرفته و مقررات مربوط به آنرا نیز مقرر فرموده است که در چهار مرحله قبل اجراست: مرحلهء اول:در این مرحله از پند و اندرز و نصیحت استفاده میشود که اگر به شیوهء صحیح و با روش تربیت اسلامی انجام گیرد،در اغلب کودکان مؤثر خواهد بود و در اصلاح و بازسازی شخصیتی آنان تأثیر خواهد داشت."