چکیده:
بازخوانی مجدد نظریة امر الهی در سدة اخیر سبب شده است که تقریرهای قابل دفاعتری از این نظریه ارائه شود. فیلیپ کویین یکی از فیلسوفان برجستهای است که در آثار خود سعی دارد تا وابستگی وجودشناسانه اخلاق را به خدا در دین مسیحیت اثبات نماید. وی با تفکیک حوزة وظایف و ارزشهای اخلاق ادعا میکند که وظایف اخلاقی به فرمان الهی و ارزشهای اخلاقی به ذات خوب خدا وابسته هستند. وی برای اثبات این ادعا از یک استدلال انباشتی بهره میبرد و با ارائه چهار شاهد از سنت مسیحی نشان میدهد که مسیحیت از وابستگی وجودشناسانة اخلاق به خدا حمایت میکند. ماهیت عمل عبادی، اخلاق انجیل، هرمونوتیک کتاب مقدس و تبیین کلامی حاکمیت مطلق خدا شواهدی است که به عقیدة کویین، تجمیع و انباشت آنها توانایی اثبات این ادعا را دارد. در این نوشتار پس از تبیین دقیق نظریه و استدلال کویین، با روشی تحلیلی، نشان داده خواهد شد که دلیل کویین اعم از مدعایش است. نکته محوری در نقد ارائه شده این است که نگارنده با پذیرش موجه و معتبر بودن استدلال انباشتی، به دنبال آن نیست که ناقص بودن هر یک از شواهد را به تنهایی نشان دهد؛ بلکه با پذیرش اینکه این شواهد تنها در کنار یکدیگر توانایی اثبات نتیجه را دارند، نشان داده خواهد شد که نتیجهی اخذ شده در این استدلال انباشتی، مطابق با مدعای مطرح شده توسط کویین نیست. کویین مدعی است که اخلاق از منظر وجودشناسانه به خدا وابسته است؛ در حالی که استدلال انباشتی وی اصل وابستگی را به اثبات میرساند و نه نوع وجودشناسانه آن را به طور خاص.
The re-reading of divine command theory in the last century has led to more defensible interpretations of this theory. Philip L. Quinn is one of the leading philosophers who tries to prove the ontological dependence of morality on God in Christianity. He claims that by separating the sphere of duties and values in morality, moral duties depend on divine command and moral values depend on the good nature of God. He uses a cumulative argument to substantiate this claim and by presenting four testimonies from the Christian tradition, he shows that Christianity supports the ontological dependence of morality on God. Devotional practice, gospel ethics, scriptural hermeneutics, and a theological theory are evidence that, according to Quinn, their aggregation has the potential to prove this claim. In this article, after a detailed explanation of Quinn's theory and his reasoning, it is analytically shown that Quinn's reason includes his claim. The central point in the critique is that the author accepts the validity of the cumulative argument and he does not seek to show the imperfection of each evidence alone; rather, by acknowledging that this evidence together can only prove the result, it will be shown that the result obtained in this cumulative argument is not in line with Quinn's claim. Quinn claims that morality is ontologically dependent on God, while his cumulative argument proves the principle of dependence, not the ontological form in particular.
خلاصه ماشینی:
بررسي اعتبار استدلال انباشتي فيليپ کويين بر اثبات وجودشناسانۀ اراده گرايي الهياتي 2 عليرضا يوسف زاده ،١ سيداحمد فاضلي چکيده بازخواني مجدد نظريۀ امر الهي در سدة اخير سبب شده است که تقريرهاي قابل دفاع تري از اين نظريه ارائه شود.
وي براي اثبات اين ادعا از يک استدلال انباشتي بهره مي برد و با ارائه چهار شاهد از سنت مسيحي نشان مي دهد که مسيحيت از وابستگي وجودشناسانۀ اخلاق به خدا حمايت مي کند.
ماهيت عمل عبادي ، اخلاق انجيل ، هرمونوتيک کتاب مقدس و تبيين کلامي حاکميت مطلق خدا شواهدي است که به عقيدة کويين ، تجميع و انباشــت آنها توانايي اثبات اين ادعا را دارد.
نکته محوري در نقد ارائه شده اين اســت که نگارنده با پذيرش موجه و معتبر بودن اســتدلال انباشــتي ، به دنبال آن نيســت که ناقص بودن هر يک از شواهد را به تنهايي نشان دهد؛ بلکه با پذيرش اينکه اين شواهد تنها در کنار يکديگر توانايي اثبات نتيجه را دارند، نشان داده خواهد شد که نتيجه ي اخذ شده در اين استدلال انباشتي ، مطابق با مدعاي مطرح شده توسط کويين نيست .
با توجه به اينکه کويين نظريه ي خويش را تنها در محدوده ي سنت مسيحي مطرح ميکند، نقدهاي ارائه شده در اين نوشتار نيز، با پذيرش پيش فرض هاي الهياتي مسيحي صورت گرفته است .
L. Quinn (2006) Theological Voluntarism, in: The Oxford Handbook of Ethical Theory, David Copp (ed.