چکیده:
سیاست در اندیشه امام خمینی (ره) بر آمده از آموزه های قرآنی، روایات و مبتنی بر مبانی فقهی و اصولی، فلسفی، کلامی، و
عرفانی می باشد. از نگاه امام خمینی سیاست حقیقی؛ آن سیاستی است که مد نظر انبیاء وائمه معصومین (علیهم السلام) بوده،
تا شرایط رشد انسان را در ابعاد مختلف فراهم نماید. در این پژوهش تحلیلی توصیفی؛ پس از مطالعه و بررسی آثار و مکتوبات
امام خمینی، ابتداء به معنا و مفهوم سیاست پرداخته شده، سپس جایگاه سیاست از دیدگاه ایشان مورد بررسی قرار گرفت و در
ادامه به مبانی اندیشه سیاسی امام خمینی، اشاره شده است. در اندیشه امام خمینی، اساس سیاسی بودن، یعنی قرار گرفتن در
مسیر سعادت، با کمک گرفتن از عقل و خرد، بر پایه آزادی و استقلال. از دیدگاه ایشان، اسلام دین سیاست است، سیاستی که
به وسیله انبیاء و پیروان راستین آنها، به دور از هر گونه دروغ، فریب و تزویر به تحقق حکومت عدل و انسانی در جامعه می
انجامد. به نظرامام خمینی منشا بد اخلاقی های بشر امروز، ریشه در ظلم، بی عدالتی، جنگ و... ـ به دلیل وجود حاکمان ظالم
در جوامع انسانی و عدم تبعیت مردم ازرهبران دینی در اقصی نقاط جهان ـ دارد. لذا اینجاست که تشکیل حکومت اسلامی در
همه جوامع انسانی، مقدمه خوب زندگی کردن، رشد و توسعه مادی، گسترش رفاه اجتماعی، ارتقای سطح اخلاق و معنویت
است.
خلاصه ماشینی:
امام بانگرش خاص عرفاني خود قيام کرد و به اصلاح امور جامعه پرداخت و بر پايه اين مبنا همواره از سياست معنويت گرا و اخلاقي دفاع کرد، امر سياسي را عملي الهي و ساختن انسان کامل مي دانست که در گرو پيروي از رسول اکرم - صلي الله عليه و آله و سلم ـ و ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ در راستاي قرب به پروردگار است (فوزي،١٣٨٨،ص ٨٣).
استقلال يکي از اهداف تشکيل حکومت ، استقلال به معناي حقيقي است که تحقق آن موجب ايجاد نظام مستقل سياسي مي باشد؛ زيرا اگر احکام اسلام آنطور که هست اجرا شوند، براي همه انسانها سعادت ايجاد مي کنند.
آنچه مربوط به خلافت است و در زمان رسول اکرم - صلي الله عليه و آله و سلم - و ائمه معصومين - عليهم السلام – دربـاره آن صحبت و بحث شـده و بين مسلمانان هم مسلم بوده ، اين است که حاکم و خليفه بايد احکام اسلام را بداند، يعني قانون دان باشد.
از آنجايي اجراي احکام پس از رسول اکرم - صلي الله عليه و آله و سلم - تا ابد ضرورت دارد و ولي فقيه مي خواهد جامعه را هدايت کند بايد داراي بينش سياسي و مديريت قوي باشد تا بتواند همه جريانات و فعاليتهاي افراد را از طريق اجراي احکام تحت نظام عادلانه خود درآورد، از هرج و مرج ، فساد اجتماعي، اعتقادي و اخلاقي جلوگيري نمايد و از تماميت ارضي وطن اسلاميدفاع کند(امام خميني،١٣٩٢،ص ٢٧).