چکیده:
موضوع تحقیق پیشرو مطالعه نادیدهانگاری فلسفی «هنر» خورد و خوراک با رویکرد جنسیتگرایی است. آنچه در این مقاله به آن توجّه شده آشپزی، آشپزخانه و خوراک به دلیل پیوند نزدیک آن با «زنان» و تاثیر جنسیتگرایی بر زیباییشناسی خورد و خوراک به مثابه فرمی هنری است. تاریخ تفکّرات فلسفی به همراه دیدگاههای سلسله مراتبی حواس در دفاع از حس چشایی برنیامده و اغلب آن را از دایره زیباییشناختی بیرون رانده است. هدف اصلی مقاله، یافتن ارتباطات بین نادیده انگاشتن حس چشایی و خورد و خوراک به مثابه هنر و مقولة جنسیتگرایی است. به دلیل گسترده بودن تعداد اندیشمندان و محدودیّت زمانی از این میان دوگانهانگاری افلاطون و دیدگاه مبتنی بر سلسله مراتب حواس، سهگانه اشتراووس و تحقیقات کورسمیر در کنار رویکرد فمینیسم شالوده اصلی تحقیق را شکل داده است. در آخر به نظر میرسد کورسمیر جنسیتزدگی زیباییشناسی خورد و خوراک را نپذیرفته و شایسته نمیداند بلکه به دلایل دیگر عدم حضور آن در دایره هنرهای والا را تایید میکند. پرسش اصلی پژوهش این است که جنسیتگرایی چگونه بر زیباییشناسی خورد و خوراک تاثیر گذاشته و آن را از دایره امر زیبا طرد کرده است؟ روش تحقیق پیش رو به لحاظ هدف، از نوع بنیادی است و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی است. شیوه گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر کتابخانهای است و ابزار گردآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانهای و بررسی متون است. در این تحقیق، رویکرد کیفی استفاده شده است.
The subject of the leading research is the study of the philosophical ignorance of "Food as Art" with a sexist approach. This article focuses on cuisine and food because of its connection to "women" and the impact of sexism on the aesthetics of food as an artistic form. The history of philosophical thought, along with the hierarchical views of the senses, has not come to the defense of the sense of taste and has often pushed it out of the realm of aesthetics. The main purpose of this article is to find the connections between ignoring the sense of taste and eating as art and the category of sexism. Due to the large number of philosophers and time constraints, Plato's dualism and the view based on the hierarchy of the senses, the trinity of Strauss and Korsmeyer's research along with the feminist approach have formed the main foundation of the research. Finally, it seems that Korsmeyer does not accept the sexuality of aesthetics and does not accept food as high level or basic main art , but for other reasons, she confirms its absence in the circle of high arts. The main question of the research is, How did sexism affect the aesthetics of food and exclude it from the realm of beauty? The method of the present research is fundamental in terms of purpose and descriptive in nature. The method of data collection in the present study is library and the tools of data collection are library studies and text review. In this research, a qualitative approach has been used.