چکیده:
یتناول البحث الضرورة الشعریة عند أبی سعید السیرافی الذی شرح کتاب سیبویه، وتوقف عند باب ما یحتمل الشعر، وألّف کتاباً خاصاً بضرورة الشعر، مع أن هذا المصطلح لم یرد بکتاب سیبویه، إنما وردت اشتقاقاته مثل: اضطرار، مضطر، ومرادفاته مثل: یجوز للشاعر، أو مما یجوز له. فهم السیرافی طبیعة الضرورة التی تقتضی ورود الحدیث عنها فی أی باب من الکتاب، فتعقّب إشارات سیبویه ضمن أبواب الکتاب کلّها، وأشار إلی مسوّغاتها، وتوسّع فی شرح شواهد الضرورات، وقسّم الضرورات إلی سبعة أقسام هی: الزیادة، والحذف، والتقدیم والتأخیر، والإبدال، وتغییر وجه الإعراب، وتذکیر المؤنث، وتأنیث المذکر. وعرّف کل نوع، وأورد شواهده، وعلق علیها. وأشار إلی المبدأ الذی یسوِّغ الضرائر، فالضرائر تقوم علی الرد إلی أصل، أو المشابهة أو القیاس، ومیّز بین ضرائر حسنة، وضرائر قبیحة، ومیّز بین الضرورة واللحن، وصنّف اللحن ضمن حقل الخطأ، ولم یُدخِله فی ضرورة الشعر، وفی کتابه ضرورة الشعر لا یسوّغ الضرائر فقط، بل یسعی لإیجاد مخرج لکل ضرورة أیضاً، ویعدّها منسجمة مع طبیعة الشعر المتمیزة عن النثر.
This research studies the poetries necessity according to Al Serafi , who explained Sebawis book and focused on address about probability of poetry. Also, he wrote a special book about poetic necessity. He didn’t use this term but its derivations are there: necessity , compelled and synonyms used by the poet Alserafi understood the nature of the necessity which is available in every section of the book. He followed Sebawi’s signals in the book sections and pointed to their justifications and he expanded in explaining the necessity and divided necessities into seven section: addition, deletion, detention, substitution, and changing the analysis and making the female male and feminizing the male. Also he defined every sort and brought evidences and commented on them and pointed to the principle of justifying the necessities based on its origin. Alserafi distinguished between good and bad necessities , and between necessity and error , and kept the error in mistakes feld not in necessities feld and he dosn,t justify the necessity only but makes effort in finding an outlet for each necessity , consinering it hamony with poetry nature wich has different from prose.