چکیده:
در این تحقیق که به روش توصیفی و تحلیلی است در صدد آن هستیم که ن شان دهیم چگونگی مواجهه
فاتحان عرب با نظام مالی ایران که دارای سابقه و نظام مند بوده است ؟میتوان گفت تسامح خلفای اسلامی
با نظام مالی ایران و تاثیر پذیری دستگاه خلافت ازنظام مالیاتی ایران عصر ساسانی که موضوع مورد بحث
در این تحقیق می باشد، مسلمانان پس از فتح ایران و حاکمیت بر قلمرو وسیع ساسانیان، با نظام عریض و
طویل نظام دیوانی ایرانی روبهرو شدند. از آنجا که مسلمانان تا این زمان، سابقه مملکتداری چندانی
نداشتند، برای اداره این قلمرو گسترده، ثبت و ضبط اموال و همچنین خراجی که از سرزمینهای مفتوحه
به بیت المال میرسید به تجربیات چند صد ساله دیوان سالاران ایرانی نیازمند شدند.
مسلمانان پس از فتح ایران و حاکمیت بر قلمرو وسیع ساسانیان، با نظام عریض و طویل نظام دیوانی ایرانی
رو به رو شدند. از آنجا که مسلمانان تا این زمان، سابقه ی مملکت داری چندانی نداشتند، برای اداره ی این
قلمرو گسترده، ثبت و ضبط اموال و غنایم و همچنین خراجی که از سرزمین های مفتوحه به بیت المال
می رسید به تجربیات چند صد ساله ی دیوان سالاران ایرانی نیازمند شدند. در این مقاله چگونگی آشنایی
مسلمانان با نظام دیوانی ایرانی در پایان عهد ساسانیان، اخذ آن توسط مسلمانان و نیز میزان تاثیرگذاری
نظام دیوانی ایرانی بر نظام دیوانی خلافت اسلامی تا اواخر قرن اول هجری بررسی شده است.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که مسلمانان تا اين زمان ، سابقه مملکت داري چنداني نداشتند، براي اداره اين قلمرو گسترده ، ثبت و ضبط اموال و همچنين خراجي که از سرزمين هاي مفتوحه به بيت المال مي رسيد به تجربيات چند صد ساله ديوان سالاران ايراني نيازمند شدند.
از آنجا که مسلمانان تا اين زمان ، سابقه ي مملکت داري چنداني نداشتند، براي اداره ي اين قلمرو گسترده ، ثبت و ضبط اموال و غنايم و همچنين خراجي که از سرزمين هاي مفتوحه به بيت المال مي رسيد به تجربيات چند صد ساله ي ديوان سالاران ايراني نيازمند شدند.
نظام اومور مالي و ديواني قبل از اسلام و آشنايي اعراب با شيوه کشورداري ساسانيان پس از آنکه مال ها و غنيمت هاي به دست آمده از جنگ با ايرانيان زياد و اموال بيت المال افزون شد، عمر تصميم گرفت که بر اساس سبقت مردم در اسلام و ياري کردن پيغمبر؟ در جنگ ها و همچنين نزديکي به پيغمبر؟ براي آنها عطايايي قرار دهد و اگر انصار و مهاجران از حيث نزديکي به پيغمبر؟ برابر بودند، آن را که پيش تر اسلام آورده بود، مقدم داشت .
اين سکه ها نيز پس از فتح سوريه و فلسطين و در زمان عمر ضرب شده اند با ترکيبي از نقش اصلي سکه هاي امپراتوري بيزانس و نوشته هاي اسلامي به خط کوفي که معمولا بدون نام و تاريخ بودند (شمس اشراق ، ١٣٦٩: ١٢٧).