چکیده:
حکومتهای ناصری و پهلوی با تاسیس سازمانهای حافظه، انجام برنامههای حافظه و ابداع سنت به اعمال قدرت در «حافظهی شهری» دست زدند. از طرفی، سیاست فرهنگی حکومت ناصری و پهلوی سبکهای «نوسازانه» را در نقاشی، شهرسازی، معماری و مجسمهسازی شهری ایران حاکم کردهبود. درحقیقت، گسترش نصب مجسمههای شهری در ایران با تثبیت نوسازی عجین است. از طرف دیگر، اقشار سنتی و مذهبی با نمایش و نصب مجسمه در انظار عموم مخالف بودند. مجسمههای ناصرالدینشاه و گرشاسب در میدان حر دو میراث گرانبهای نوسازی است. نگارندگان در این مقاله با نشانه شناسی این مجسمهها در جستجوی فهم چگونگی روابط قدرت و حافظه حاکم برآنها هستند. مجسمهی ناصرالدینشاه در روابط اجتماعی حاصل از ساز و کار قدرت «حاکمیتمند» خلق شدهاست. روابط قدرت حک شده در این مجسمه سیاست حافظهی «تجددخواهی» را بازتولید کردهاست. مجسمهی گرشاسب در بستر روابط اجتماعی برساخته از ساز و کار قدرت «انضباطی» آفریده شدهاست. ساز و کار قدرت پنهان در مجسمه سیاست حافظه ی «باستانگرائی» را بازسازی کرده‍است. با وجود سقوط حکومت پهلوی با انقلاب اسلامی و براندازی ساز و کار قدرت انضباطی با جهانیسازی این میراث هشتاد و پنج ساله- مجسمه گرشاسب- با تغییر نام به «حر» به حیات خود ادامه داد. مجسمه گرشاسب پیوند میان حافظهی باستانی و اسلامی را نمایش دادهاست. از طرفی، حصارکشی و مرزبندیهای ساختگی سازو کار قدرت انضباطی و سیاست حافظهی باستانگرائی را آشکار ساختهاست. در حقیقت حافظهی جمعی و شهری یک مجموعه به هم پیوسته است.
The Nasserid and Pahlavi governments exercised power in "urban memory" by establishing memory organizations, carrying out memory programs, and invention of tradition. On the other hand, the cultural policy of the Nasserid and Pahlavi governments have dominated the "Modernization" styles in Iranian painting, urban planning, architecture, and urban sculpture. In fact, the expansion of the installation of urban sculptures in Iran are associated with the stabilization of modernization. On the other hand, the traditional and religious groups opposed to the display and installation of sculptures in public. The statues of Nasser al-Din Shah and Garshaseb in Hor Square are two valuable relics of modernization. The statues of Nasser al-Din Shah and Garshasb in BAG-E ŠAH Square are one of the Modernization heritage. In this article, the authors use the semiotics of these sculptures to understand how the power and memory relationships govern them. The statue of Nasser al-Din Shah was created in the social relations resulting from the mechanism of "sovereign" power. The power relations engraved in this sculpture have reproduced the memory policy of "modernism". The statue of Garshasb is created in the context of social relations made of the mechanism of "disciplinary" power. The mechanism of hidden power in the sculpture has reconstructed the memory policy of "archaism". Despite the fall of the Pahlavi government with the Islamic Revolution and the overthrow of the mechanism of disciplinary power with the globalization of this eighty-five year’s old legacy - the statue of Garshasb - continued its life by changing its name to "Hor". Garshasb sculpture shows the connection between ancient and Islamic memory. On the other hand, artificial fencing and demarcation have revealed the mechanism of disciplinary power and the memory policy of archaism. In fact, the collective and urban memory of a collection is interconnected.