چکیده:
بحث از نفس و بدن همواره از مسائل چالشی بوده، مهمترین مشکل در این زمینه چگونگی رابطه نفس به مثابه وجودی مجرد با بدن به مثابه وجودی مادی است؛ اندیشمندان مختلفی در پی پاسخ به این مشکل، نظریاتی ارائه کردهاند؛ در مقاله حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی نگاشته شده است به بررسی دیدگاه رفتارگرایان که یکی از مهمترین نظریات در فلسفه ذهن و دیدگاه ملاصدرا که برجستهترین فیلسوف اسلامی است، پرداخته و مشخص میشود که هم رفتارگرایان و هم ملاصدرا در شمار یگانهانگاران نفس و بدن جای دارند؛ با این تفاوت که از دید رفتارگرایان، نفـس و حـالات نفـسانی بـا رفتـار بیرونـی انـسان یکی دانسته شده است و در واقع، نفس مجرد و حالات غیرمادی آن انکار میشود. اما ملاصدرا با استفاده از مبانی خاص خود از جمله حرکت جوهری اشتدادی و جسمانیه الحدوث بودن نفس، رابطه نفس و بدن را از نوع ترکیب اتحادی میداند. در نگاه او، نفس در عین این که جوهری واحد است، به دلیل اشتمال بر مراتب گوناگون، هم از مرتبه مادیت و جسمانیت و هم از مراتب تجرد- اعم از تجرد مثالی و عقلی- برخوردار است. در واقع، یک حقیقت واحد متصل است که در مراتب پایین، بدن و در مراتب بالا، نفس است.
the discussion of the soul and the body has always been a challenging issue, the most important problem in this regard is how the soul as an abstract being relates to the body as a material being; various thinkers have offered theories to answer this problem; in the present article, which has been written by descriptive-analytical method, the view of behaviorists, which is one of the most important theories in the philosophy of mind, and the view of mulla sadra, who is the most prominent islamic philosopher, is shown. have; with the difference that from the behaviorists' point of view, the soul and the states of the soul are considered to be one with the external behavior of man, and in fact, the single soul and its immaterial states are denied. but mulla sadra, using his special principles such as the movement of intensified substance and the physicality of the occurrence of the soul, considers the relationship between the soul and the body as a union combination. in his view, the soul, while being a single essence, enjoys both materiality and physicality, as well as abstraction, both exemplary and rational abstraction, due to its inclusion of various levels. in fact, there is a single connected truth, which is the body at the bottom and the soul at the top