چکیده:
ملاصدرا در آثار فلسفی خود، با به کارگیری عقل، آن را در فهم اوصاف الهی به تنهایی کارآمد میداند. در تبیین روش ملاصدرا در استفاده از عقل به مثابه منبع، روشن میگردد که وی طرح مباحث را با محوریت برهان صورتبندی کرده و در کارکرد یادشده، بحثهای مفصل و منسجمی درباره صفات الهی ارائه داده است، به طوریکه اهم مباحث اوصاف الهی به شکل قابل توجهای تبیین و اثبات برهانی شده است. بر اساس تتبع صورت گرفته، مهمترین برهانها و قواعد فلسفی که با رویکرد یادشده توسط ملاصدرا تبیین و اثبات شدهاند، عبارتند از: برهانهای وجودشناختی؛ قاعده «بسیط الحقیقه کل الاشیاء»؛ قاعده «معطی شیء فاقد شیء نیست»؛ قاعده «واجب الوجود لذاته واجب من جمیع جهاته» و برهان عنایت است. بحثهای مبسوط و مبتنی بر براهین عقلی ملاصدرا درباره اوصاف الهی، از یک سو حاکی از باور وی به صحت کارکرد استقلالی عقل در این حوزه و از سوی دیگر تایید کنندهی توانمندی عقل برای گسترش معرفتشناسی اوصاف الهی به نحو مستقل است. نتیجه حاصل از این پژوهش، رهیافت تفکیک دوکارکرد استقلالی و ابزاری عقل است. رویکردی که در قالب پژوهشهای مشابه مورد توجه نبوده است. این خلط زمینهساز نسبت دادن روش غیر فلسفی به حکمت متعالیه و حتی التقاطی بودن آن شده است. پژوهش پیشرو، به عنوان یک بررسی موردی در حوزه اوصاف الهی، بیانگر بعد فلسفی حکمت متعالیه صدرایی است.
in his philosophical works, mulla sadra, using reason, considers it effective in understanding the divine attributes alone. in explaining mulla sadra's method of using reason as a source, it becomes clear that he formulated the arguments with the focus on argument and in the mentioned function, he presented detailed and coherent discussions about divine attributes, so that the most important issues of divine attributes have been significantly explained and proved. based on the following, the most important philosophical arguments and rules that have been explained and proved by the mentioned approach by mulla sadra are: ontological arguments; the rule of "simple truth of all things"; the rule "an object does not have an object"; the rule of "wajib al-wujud lazata is obligatory for me in all respects" and the argument of providence. extensive discussions based on mulla sadra's rational arguments about divine attributes, on the one hand, indicate his belief in the correctness of the independent function of reason in this field, and on the other hand, confirm the ability of reason to expand the epistemology of divine attributes independently. . the result of this research is the approach of separating the two independent functions and tools of reason. an approach that has not been considered in the form of similar research. this confusion has led to the attribution of the non-philosophical method to transcendent wisdom and even its eclecticism. leading research, as a case study in the field of divine attributes, expresses the philosophical dimension of sadra's transcendent wisdom.