چکیده:
مقاله حاضر به بررسی اتّحاد با خداوند بهعنوان یکی از اتهامات عینالقضات همدانی و اکهارت میپردازد. مخالفان، قاضی را بواسطه اعتقاد به فنا مدعی نبوت خواندند. بسیاری از باورهای اکهارت از قبیل تصویر الهی موجود در نفس، ویژگی نامخلوق نفس، ولادت پسر، اینهمانی انسان کامل با پسر و اتّحاد با پدر، مقدمه یا نتیجه فنا هستند و از سوی پاپ بدعتآمیز خوانده شدند. پرسش آنست که آیا با وجود تفاوت بنیادین مسیحیت و اسلام اتهام فنا علیه این دو یکسان است؟ نحوه دفاع آنها در برابر این اتهام چیست و تا چه حد از یکدیگر متفاوتست؟ عینالقضات تصوف را علم باطن و دارای الفاظی خاص میداند که طهارت درون شرط راهیابی بدان است. اکهارت هم بتفصیل به مقدمات و ملزومات فنا پرداخته و میکوشد وفاداری خود به راست دینی مسیحی را اثبات کند. در تفکر هر دو، خداوند جایگاه محوری در حصول اتّحاد دارد. فنای موردنظر قاضی نتیجه صعود انسان است و فنای اکهارت حاصل نزول خداوند. قاضی با تأکید بر فنای ذاتی از درجات فنا در تصوف سخن میگوید. تنها فنای ذاتی است که در اندیشه اکهارت نظیر دارد و با تبتّل وصف میشود. هر دو متاله از استعاره و تمثیل برای بیان حقیقت فنا سود میبرند و در مواردی بسیار به یکدیگر نزدیک میشوند.
This Article Consecrate on Fana (“Annihilation”) and Union with God as most important belief and charge of Ayn al-Quzat Hamidani and Meister Eckhart. Because of this Ayn al-Quzat is accused to claim of prophethood but he defended himself against this charge in his book. Many of Eckhart’s thoughts like The Image of God in the Soul, The Birth of the Son in the Soul, Detachment, Union of Good man with Son are preliminaries or results of Union with God and all of them were seen by Christian authorities as Heretics. The question is whether, despite the fundamental differences between Christianity and Islam, the charge of heresy against the two is the same? How do they defend themselves against this accusation and how different are they from each other? Ayn al-Quzat consider Sufism to be an esoteric science that purity is the condition for access to it. Eckhart also deals in detail with the preliminaries and requirements of union with God. In both minds, God is central to unity. Ayn al-Quzat’s annihilation is the result of man's ascension but Eckhart's union is the result of God's revelation. Both mystics use metaphors and allegories to express the truth of doom, and in many cases come very close to each other.
خلاصه ماشینی:
بسياري از باورهاي اکهارت از قبيل تصوير الهي موجود در نفس ، ويژگي نامخلوق نفس ، ولادت پسر، اين هماني انسان کامل با پسر و اتحاد با پدر، مقدمه يا نتيجه فنا هستند و از سوي پاپ بدعت آميز خوانده شدند.
Identity اتهام ادعاي نبوت عليه عين القضات ، به دليل باور وي به فنا در اتهامات قاضي صراحتا سخني از فنا نيست بلکه به دليل استعمال الفاظي مانند تلاشي و فنا در زبده الحقايق که حاکي از فناي ذاتي است وي را مدعي نبوت دانسته ١ به ساير ملزومات فنا که در آثار او يافت ميشود اشاره نکرده اند.
عين القضات همداني، شکويالغريب ، صص ٣٦-٣٨ الف - تصوير يکي از موضوعاتي که براي فهم نحوه اين هماني انسان و خداوند نزد اکهارت ضروريست تصوير خداوند در نفس است .
او ناديده گرفتن خويش ، خالي شدن از تصاوير خود و ساير مخلوقات و تکيه بر خداوند به عنوان تنها پدر خويش را زمينه ساز رسيدن انسان به مرحله اي ميداند که هيچ چيز مخلوق يا نامخلوق ، حتي خدا يا ساير موجودات توان آزار و غمگين نمودن او را ندارند و همه وجود حيات ادراک علم و محبت وي از خدا، در خدا و خود خدا خواهد شد١ تبتل ترجمه واژه آلماني Abgeschiedenheit به معناي عدم وابستگي به امور و متانت و استقامت در برخورد با تحولات زندگي است .