چکیده:
زمینه و هدف: لبخند باشکوه آقای گیل نمایشنامه ای از اکبر رادی متعلّق به دهه 60 شمسی است. این نمایشنامه که به برهه ای از تاریخ معاصر ایران اشاره دارد، زندگی یک خانواده اشرافی را پس از اجرای قانون اصلاحات ارضی بنمایش میگذارد. رادی با بتصویر کشیدن شخصیتهایی که دچار بحرانهای روحی و روانی فراوانی هستند، وضعیت نابسامان طبقه فئودال را در آن برهه از تاریخ ترسیم میکند. در این پژوهش، کارکرد گفتگو و شخصیت پردازی در ترسیم این بحران و اوضاع نابسامان بررسی میشود و هدف از این بررسی طرح این مسئله است که نویسنده چگونه با استفاده از این دو عنصر، توانسته است زوایای مختلف زندگی فئودالیسم رو به اضمحلال را بازنمایی کند.
روش مطالعه: پژوهش پیش رو مطالعه ای نظری است که به شیوه کتابخانه ای و روش توصیفی-تحلیلی انجام میگردد. محدوده موردمطالعه، نمایشنامۀ لبخند باشکوه آقای گیل برگرفته از کتاب روی صحنۀ آبی (دورۀ آثار، جلد دوم، دهه50، چاپ دوم، (چاپ اول: 1382) است که در انتشارات قطره منتشر شده است.
یافته ها: خوی استبدادی و سرکشی، تفاخر و خودبرتربینی، حرّافی و پرگویی، تحقیر و کینه ورزی و نگاه از بالا و کاملا تحقیرآمیز به رعیت، ویژگیهایی است که ازطریق گفتگوی بین شخصیتها نشان داده شده است. این خلقوخوها، آرزوهای سرکوبشده ای است که به عقده تبدیل گشته و سبب بروز رفتارهایی خودخواهانه و گاهی به دور از عقل و انسانیت میشود.
نتیجه گیری: اصلاح قانون مالکیت زمین، بعنوان بخشی از برنامه نوسازی در دوره پهلوی دوم، رویدادی است که دگرگونیهای اجتماعی و سیاسی گسترده ای برای کشور بهمراه داشت. یکی از پیامدهای این قانون، زوال طبقه اشراف زمیندار بود. در لبخند باشکوه آقای گیل نویسنده با ایجاد دیالوگهایی مناسب با روحیات و خلقیات شخصیتها، در پی بازتاب اوضاع روحی و روانی فئودال رو به اضمحلال در زمان اجرای قانون اصلاحات ارضی در ایران است. همچنین بحران هویت، مهمترین مسئله ای است که بعنوان یکی از پیامدهای اجرای این قانون آمرانه، در این نمایشنامه بازنمایی شده است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Mr. Gil's Magnificent Smile is a play by Akbar Radi from the 1960s. The play, which refers to a period in Iran's contemporary history, depicts the life of an aristocratic family after the implementation of the Land Reform Law. By portraying characters with many psychological crises, Rady depicts the plight of the feudal class at that point in history. In this study, the function of dialogue and characterization in depicting this crisis and unsettled situation is examined and the purpose of this study is to ask how the author has been able to represent different aspects of the life of declining feudalism using these two elements.
METHODOLOGY: Leading research is a theoretical study that is done in a library method and descriptive-analytical method. The study area is Mr. Gill's magnificent smile play, taken from the book On the Blue Stage (Volume, Volume 2, 1950s, Second Edition, (First Edition: 2003), pp. 7-146: 139 pages), which is by Drop Publishing has been published.
FINDINGS: Authoritarian and rebellious temperament, pride and arrogance, eloquence and eloquence, contempt and resentment towards other members of the family, and a completely degrading view of the subject from above, are the characteristics shown through dialogue between the characters. The conversations are long and evenly distributed between the characters; This means that the author speaks the language of all his characters, according to the subject, and provides an opportunity for the reader to get to know him and make a more accurate judgment of the character. Children have achieved a kind of individualism or individual autonomy by obtaining a university education in Western universities and having a socially worthy position in terms of employment, and their relationships have been in crisis not only with their family members, but also with society.
At the heart of the characters' moods in this play is pride and a sense of revenge. Each character displays these characteristics with his words, which are full of pride, arrogance, contempt and resentment towards the other. This mood is repressed desires that have become entangled and lead to selfish behaviors and sometimes far from reason and humanity. Almost all children wear intellectual masks using English and French words, long philosophical dialogues, reading Forough's poems, and eating Western food. It's nothing, it falls.
CONCLUSION: The reform of the land ownership law, as part of a modernization program in the Second Pahlavi period, was an event that brought about far-reaching social and political changes for the country. One of the consequences of this law was the decline of the landed aristocracy. Mr. Gill's glorious smile reflects the life of a family of this aristocratic class. By creating appropriate dialogues with the spirits and temperaments of the characters, the author seeks to reflect the deteriorating mental and psychological state of the feudal lord during the implementation of the land reform law in Iran. Identity crisis is the most important issue that is represented in this play as one of the consequences of the implementation of this authoritative law, and it itself causes other immoral behaviors such as selfish attitudes, cowardice, lack of empathy of family members with each other. The contrast between tradition and modernity and patriarchy has been reversed.
خلاصه ماشینی:
بحث و بررسي شخصيتهاي نمايشنامه اين نمايشنامه داراي ١١ شخصيت است : عليقليخان (هفتادساله ، ملّاک سابق ، سهامدار چند کارخانۀ ولايتي)؛ در نقش پدر خانواده که داراي املاک فراوان بوده ، ولي پس از اجراي اصلاحات ارضي، به اجبار زمينهايش به کارخانه هاي بزرگ مبدل شده و به تهران مهاجرت کرده است .
او تشنۀ قدرت و محور توطئه است ؛ فخر ايران (سيوهفت ساله ) و همسرش ، تجدد (سيوهفت ساله ) پزشک جراح پلاستيک هستند که نقش زيادي در داستان ندارند؛ جمشيد (سي - وپنج ساله ، مجرد، دکتراي فلسفه )، پسر کوچک خانواده ، روشن فکري است که آرزو دارد در ملکي که به ارث ميبرد، مدرسه اي بسازد و به مردم رعيت و زحمتکش روستايي خدمت کند؛ مهرانگيز (سيويک ساله ، مجرد، نقّاش ) که حضور چنداني در نمايش ندارد، نقاش است و طبعي لطيف دارد و تمام زندگيش را با زمزمه کردن شعرهاي فروغ ميگذراند؛ گيلانتاج (شصت وشش ساله ، گرفتار اختلالات رواني)، همسر آقاي گيل ، ديوانۀ بيآزاري است که هنگام توّلد دختر کوچکش ، مهرانگيز، دچار بيماري رواني شده است و تعدادي خدمتکار، از جمله يک برادر و خواهر به نام طوطي (هجده ساله ) و طاهر (لال ).
عليقليخان وقتي روسري سياه خريداري شده توسط فروغ را ميبيند، که خود را براي مرگ پدر آماده کرده است ، حسرتهاي درونش را براي نورالدّين بازگو ميکند: «عليقليخان : ده سال پيش يه بعدازظهر بود که وارد اين تالار شدم .