چکیده:
تأویلات عرفانی بر پایه صعود از معانی مادی و اینجهانی به معانی مجرد و ماورایی چینش شده است و بسیاری از دانشمندان و مفسران، معانی مجرده را معانی مجاز شمردهاند که با وجود قرینه، این نوع معنا را میپسندند. در این میان برخی عارفان و متصوفه تأویلات مربوطه را بر اساس قاعده وضع الفاظ برای ارواح معانی تصحیح کردهاند تا اثبات کنند این برداشتها بر اساس استعمال الفاظ در معانی حقیقی است؛ چراکه معانی مجرده، روح معنا به شمار میآید که از آن به قاعده روح معنا یاد میکنند. درباره این قاعده چند پرسش اساسی مطرح است که به شکل بایسته بدانها پرداخته نشده است؛ از جمله اینکه ادله این قاعده و نقد آن و اینکه این قاعده بر فرض قبول آن تا چه میزان برداشتهای عرفانی را تصحیح مینماید؟ راه دیگری که اشکالات مربوط به اجرای این قاعده را نداشته باشد، کدام است؟ در این نوشته هدف آن است که قاعده مذکور بررسی و نقد شود و با نگاه هدفمحور قاعده نامبرده بازسازی گردد. از این رو پس از مباحث مقدماتی، مطالب لازم را در دو سطح یعنی بررسی قاعده وضع الفاظ برای روح معانی و بررسی این قاعده بر مبنای غایت الهی را طرح خواهیم کرد تا روشن گردد نیازی به راه پرپیچوخم وضع الفاظ برای روح معنا به نحو حقیقی نیست و باید این قاعده را بر اساس تنقیح هدف خداوند از آیات بنا نهاد؛ حال چه رسیدن به این هدف از راه وضع حقیقی باشد یا استعمال مجازی.
Mystical interpretations are based on the ascent from material and worldly meanings to immaterial and transcendental meanings, and many scholars and commentators have considered immaterial meanings as permissible meanings, which, despite the symmetry, they prefer this kind of meaning. Meanwhile, some mystics have corrected the relevant interpretations based on the rule of coining word for the spirits of meanings to prove that these interpretations are based on the use of words in real meanings, because immaterial meanings are the spirit of meaning, which is called the rule of the spirit of meaning. There are some fundamental questions about this rule that have not been properly addressed, Including the arguments of this rule and its critique, and to what extent does this rule correct mystical interpretations if it is accepted? What is the other way that does not have the fault related to the performance of this rule? In this paper, the aim is to review and critique the mentioned rule and to reconstruct the mentioned rule with a goal-oriented view. Therefore, after the introductory discussions, we will present the necessary material in two levels, namely the study of the rule of coining words for the spirit of meanings and the study of this rule based on the divine purine order to be clear, there is no need for a tortuous way of coining words for the spirit of meaning in a real way, and this rule should be based on revising God's purpose from the verses, whether to achieve this purpose is through the real coining or tropical use.