چکیده:
عقد نکاح به دو شکل عقد نکاح مباشرتی و عقد نکاح وکالتی انجام میشود که در بیشتر مواقع عقد نکاح بین زوجین وکالتی است. عدّه، مدت زمان معینی است که زن انتظار میکشد و تا انقضای آن، عقد نکاح زن ممنوع است. ازدواج در ایام عدّه گاهی باعث جدایی زوجین و حرمت ابدی زن بر مرد میشود که میتواند آسیبهای عاطفی جبرانناپذیری در زوجین ایجاد کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی حرمت ابدی ازدواج در ایام عدّه و ارائه راهکاری برای رفع این حرمت انجام شد. ازاینرو، ضمن پایبندی به موازین فقهی، رفع حرمت تکلیفی و وضعی ازدواج در ایام عدّه با مطالعه مستندات روایی بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد که چون بیشتر عقود نکاح صورت گرفته در اینگونه ازدواجها وکالتی است و بر طبق قاعده فقهی «العقود تابعه للقصود»، در عقدهای وکالتی، نکاح فاسد مورد نظر زوجین نیست بلکه نکاح صحیح مورد نظر ایشان بوده که واقع نشده است، این افراد میتوانند با اتمام عدّه، دوباره با یکدیگر ازدواج نمایند.
Marriages are in the two forms of stewardship and advocacy, which in most cases
marriages are advocacy marriages. Viduity is a certain period that the woman wait and is
not allowed to get married until the period pass. Sometimes, getting married in the viduity
period causes the couples to separate and immortally forbid the woman to marry the
man that it can create irrecoverable emotional damages among the couples. The present
research aimed to investigate the immortal prohibition of marriage in the viduity period and
propose a solution to remove this prohibition; thus, while adhering to the jurisprudential
standards, the removal of the obligatory and status prohibition of marriage in the viduity
period was reviewed with studying narrative documents. According to the results, because
most of the marriages are advocacy marriages and on the basis of juridical rule named "Aloghoud
tabea lelghosoud", in advocacy marriages, where the couples want to get married
in a right manner not in a corrupt manner but such marriages do not happen, the couples
can get married to each other again after the viduity period.