چکیده:
عاجزماندن پیشرفتهترین کشورهای جهان در مهار بیماری خطرناک کرونا، فطرت فروخفتۀ انسان عصر جدید مدعی توانمندی حل همه مشکلات خود بهتنهایی را تکان داد و او را متوجه ناکارآمدی علم سکولار در مواجهه با بحران امنیت و سلامت کرد. پیدایش و شیوع این ویروس بهعنوان مصداق و نمونه کاملی از شر و تهدیدگر نسل بشر که با افزایش شدید تلفات، ضعف انسان در مقابله با آن کاملاً آشکار شد، بسیاری را به تأمل در معنای زندگی رهنمون کرد.فرضیه این نوشتار در پاسخ به سؤال اصلی این پژوهش که چگونه باوجود جولان الهیات شر در اثر کرونا، موضوع معنا و مفهوم حیات برای بشریت مدرن اهمیت مضاعف پیدا کرد، این است که کرونا همچون دیگر شرور با آشکارکردن عجز و ناتوانی بشر پیشرفته امروزی در مواجهه با پدیده مرگ، عرصه را برای بازاندیشی در فلسفه حیات - که در هیاهوی مدرنیسم به محاق فراموشی رفته است - گشود. نتیجۀ حاصل از این کاوش بیانکنندۀ این واقعیت است که برخلاف انتظار، حادثه کرونا نهتنها سکولاریسم را تقویت نکرده، نیاز حیاتی انسان برخوردار از همه مواهب مادی را به فریادرسی نجاتدهنده بهوضوح آشکار کرده و پرده از این واقعیت برداشته که هرچند جهان به لحاظ مادیت از خود نومید شده، به لحاظ معنویت، همچنان نیاز به دین و نقشآفرینی در حیات برای تقویت روحی بشر از رهگذر معنابخشی به فلسفه حیات به قوت خود باقی است. با ظهور کرونا و آشکارشدن ضعف انسان، بیش از گذشته، حتی اگر به دلیل تعطیلی مناسک دینی جمعی، ادعا شود این بیماری موجب تقویت دینداری نیست، دستکم آثار و نشانهها بیانکنندۀ آناند که کرونا مردم را از دین دور نکرده و نخواهد کرد که این الهیات شر را با چالشی جدی مواجه کرده است.
Extended AbstractFollowing the outbreak of Corona disease, many fundamental questions were raised in various political, economic, and social spheres about the present and future of human societies, each of which looked at the many aspects of the impact of this subversive crisis. One of the most important questions that can be answered to help calmly confront this deadly phenomenon and prevent significant psychological damage from the fear of death is the issue of "the meaning of life". This is a detailed discussion that has been going on for a long time and has been intensified in the recent period.In fact, Corona, by proving the inability of modern thought which, by reducing perceptions to mental, quantitative, and experiential levels had caused ignoring any spiritual connection between humans and the universe to an unseen origin and denying any connection between God and the world. Corona provides a logical interpretation in the face of the evils and sufferings of the world that can calm the savage human being from such things and proved that in spite of enjoying the experience of various manifestations of material pleasure and entertainment, anxiety and feeling of emptiness and meaninglessness which annoyed humans, have been intensified due to mental problems and feelings of insecurity.The inability of the most advanced countries in the world to control the dangerous Corona disease shocked the depressed primordial nature of the modern man, who, relying on his intellectual and scientific abilities, claimed to be able to solve all problems in many aspects alone, and realized the inefficiency of secular science (claimant of the end of the religion era) in the face of security and health crisis. The emergence and spread of this virus as the cause of disease and threat to the human race, and the increasing probability of death led many to think about the meaning of life. As a result, the modern human, which either ignored religion or took a demanding and right-wing stance and spoke of human expectations from God and religion, did not find any solid source of meaning as a shelter to endure the hardships of Corona except religious teachings.The hypothesis of the current study in response to the main question of this study (i.e. How has Corona, as a symbol of evil theology, influenced the manifestation of human’s meaning-seeking through inclination towards religion?) is that human consciousness is aware of its inability to prevent death. Despite the remarkable scientific advances in the face of Corona, Man’s growing awakening to the sluggishness and fragility of earthly life, and the need for a rational justification of the philosophy of life and its meaning, attracted him more and more to the meaningful dimension of religion. The results show that contrary to the notion that Corona leads to the growth of secularism and the decline of religion, it revived religion, not as a reaction against secularization, but as a result of which humans seriously challenged the theology of evil.
خلاصه ماشینی:
در مشاجراتی که زندگی امروز ما را تحت فشار قرار داده، این دین است که میتواند راهنما و محملی برای بحث و گفتوگو در معنایابی حیات بشری باشد؛ زیرا منطق ابزارسازی که وسیله کنترل و مهار طبیعت است، با منطق رهاسازی انسان از راه عقلانیکردن ارتباطات متقابل بهواسطۀ زبان تفاوت دارد.
درواقع، پوزیتیویسم زبان را تخلیه و قدرت وحدتبخش زبان را نقض کرده است؛ درنتیجه، فقدان و غیبت نهادهای معنابخشی چون دین که بسترساز گفتوگو بر پایه زبان مشترک نیازهای انسانی است، توسعه و رونق واقعی زندگی اجتماعی جوامع مدرن در غیبت معنا، ناممکن شده است؛ ازاینرو، شیوع کرونا وضعیتی استثنایی خلق میکند که هرچند با تعطیلی بخش اعظمی از مناسک دینی، آداب، رسوم و آیینهای دینیِ دستهجمعی، گمان میرود آموزه اصلی الهیات شر یعنی نفی خدا مجالی برای طرح یافته، با توجه به اینکه نپذیرفتن وجود خدا باعث تقویت وجه الحادی - مابعدالطبیعی شرور میشود و نیاز مبرم بشریت را برای معنابخشی به حیات در مواجهه با ناملایماتی چون این بیماری بیجواب میگذارد، افراد را به تأمل در ذات دین رهنمون کرده است.