چکیده:
سقط جنین، به معنی پایان دادن بارداری در هر مرحله ای است که زندگی نوزاد در جریان است. قانون مجازات اسلامی مصوب 1/2/1392 به حمایت از مادر و جنین و در مواد 716-717-718-719-720 به دیه جنین اشاره شده است. یکی از خصوصیت بزه سقط جنین این است که مجازات آن بر حسب اینکه جنین مربوط به کدام یک از دوران تکامل است متفاوت هست. نگاه (جامعه شناسی) از مصادیق علوم توصیفی است و نگاه (حقوقی) علوم هنجاری است. در جامعه شناسی وضعیت عادی جامعه در علوم جامعه شناسی و وضعیت غیر عادی جامعه تحت عنوان آسیب شناسی اجتماعی مورد مطالعه قرار می گیرد. سقط جنین در بیشتر نظام های دنیا جرم انگاری شده است. در نظام کیفری ایران (سقط جنین)هم از منظر آسیب اجتماعی و هم از منظر جرم قابل بررسی است. منتهای مراتب جنبه های جامعه شناسی موضوع نمی تواند نسبت به جنبه کیفری قضیه بی تفاوت بماند.
خلاصه ماشینی:
"مطابق عقیده کاتولیک ها، نطفه از زمانی که منعقد میشود، به دریافت موهبت زندگی الهی نایل گشته و به هیچ وجه نمیتوان این عطیه الهی را از او سلب نمود، حتی اگر سقط جنین برای دوام زندگی مادر ضروری باشد" بخش اول: عکس العمل مذاهب در حقوق اسلام نیز با مساله سقط جنین به شدت برخورد شده است.
سقط جنین در یک تعریف گویا و جامع چنین است:"اجراج خود به خود یا با واسطه جنین یا حمل با آگاهی از آن با قصد اسقاط بدون مجوز قانونی" از نظر حقوقی نیز مرحله رشد و تکامل جنین را به دو دسته تقسیم می نمایند که شرایط و مجازات هر دوره با دیگری متفاوت است: الف)مرحله قبل از حلول روح که این مرحله با انعقاد نطفه که مبدا حیات انسان است شروع شده و تا زمان حلول روح در جنین ادامه می یابد و در اصطلاح (حیات جنینی) نامیده می شود.
لذا هیچ کسی حتی والدین حق از بین بردن این انسان بی گناه را ندارند برای زنده ماندن اگر چه ادامه حیات وی به رحم مادر وابسته است از نظریه فوق استنباط می گردد در صورتیکه سقط جنین برای حیات مادر لازم و ضروری باشد در صورت ولوج روح در جنین جایز نخواهد بود.
روش های متداول در سقط جنایی و علل مرگ و میر ناشی از آن) نتیجه گیری سقط جنین یک انتخاب بین آبرو و حقوق انسانی مادر از طرفی حق زنده ماندن کودک ازطرف دیگر، صورت می گیرد.