چکیده:
موضوع این مقاله جایگاه وتاثیرحضرت ام سلمه درتاریخ صدراسلا م وزندگی شخصیتی ایشان است که طبق این
موضوع ،ابتدابه معرفی وشناخت ویژگیهای منحصربه فردایشان واینکه آیاایشان نزداهل بیت(ع) قابل اطمینان بوده یا
نبودهاندوپس ازمعرفی ایشان به نقش این بانوی شریف ازابتدای بعثت پیامبرتااواخرعمرشان پرداخته میشودواینکه آیا
ایشان پس ازوفات حضرت رسول(ص) جهت گیری اعتقادی یاسیاسی داشتهاندیانه ؟.متاسفانه درتاریخ به دل یلی که در
انتهای مقاله ذکرمیشود،آنچنان که بایدوشایدبه شخصایشان پرداخته نشده وخبرهای بسیارکمی ازایشان به مارسیده
است ،به همین دلیل برآن شدم که تحقیقی دراین موضوع انجام دهم تاشایدبتوانم اخبارمفیدی ازایشان به دست آورم .
چون موضوع این مقاله تاریخی است ودرمطالب تاریخی عقل واستدلا لهای عقلی غالباراه نداردوبیشتراستدلالهاو
تحلیلهانقلی است واین امرهم مستلزم مطالعهی فراوان کتابهای تاریخی است ،بنده تاآنجاکه توانستم مطالعهی به
نسبت ،زیادی انجام دادم تابتوانم تحلیلی انجام دهم ،امابه دلیل محدودبودن زمان وزیادبودن منابع ،تحلیلهای یقینی
صورت نگرفته است درضمن روش تحقیق بنده دراین موضوع کتابخانهای است .
As mentioned, the subject of this paper is the position and influence
of Umm Salmah in early Islamic history and her personality
life. In this regard, we first introduce and recognize her unique features
and whether she was trusted to the Ahl al-Bayt (PBUH) or not
and then the role of this honorable lady from the beginning of the
Prophet’s prophecy until the end of her life and whether she had a
religious or political orientation after the death of Prophet Muhammad
(PBUH & HP) or not are discussed. Unfortunately, in history,
her own person has not be addressed as it should be, for the reasons
that are mentioned at the end of the paper and very little of her
news reached us. That’s why I decided to do some research on this
subject, so maybe I could get some useful news from her. Because
the subject of this paper is historical, and reason and rational reasoning
often do not exist in the historical content and most of the
arguments and analyzes are narrative, and this also requires a large
study of historical books, I did a fairly large study as long as I was
able to do, so I can do an analysis, but no definitive analysis has
been made due to the limited time and resources. Meanwhile, the
method of research on this subject is library method.
خلاصه ماشینی:
مطابق حديث صحيحي که از پيامبر اکرم نقل شده است البته اين حديث در ادامه ي مقاله ذکر مي شود٤ از اين حديث متوجه مي شويم که ايشان از اولين کساني بودند براي امام حسين به سوگواري پرداختند، چون امام حسين در٦١ ق به شهادت رسيدند پس بايد وفات ايشان بايد بين سال هاي ٦١ تا٦٢ ق باشد و همچنين چون ايشان در سن ٨٤ سالگي وفات کردند پس با اندکي تأمل مي توان دريافت که ولادت ايشان ٢٢ يا ٢٣ سال قبل از هجرت است .
ايشان زماني که طلحه و زبير و عايشه ، قصد جمع آوري لشکري در مدينه را داشتند با سخنراني ها و نصيحت هاي خود تعدادزيادي از مردم را منصرف کردند که به جنگ امير المؤمنين نرودند (بلاذري ، ج ٢، ص ٢٢٤) و همچنين ايشان بعد از حرکت طلحه و زبير به سوي بصره نامه اي به امير المؤمنين نوشتند و ايشان را از قصد شوم آن ها با خبر ساختند، متن نامه اين چنين است «بعد طلحه و زبير و عايشه قصد سوئي دارند آن ها به همراه عبد الله ابن عامر از مکه به سوي بصره خارج شدند و گمان مي کنند که خليفه سوم عثمان مظلوم کشته شده است و طلب خون عثمان را مي کنند و خداوند کار آن ها را از تو کفايت کند و شرشان را به خودشان برگرداند إن شاء الله ؛ به خدا قسم اگر نبود نهي خداوند در خروج زنان از خانه هايشان و وصيت رسول خدا در زمان وفاتشان ، هر آيينه من به شخصه تو را در جنگ همراه مي کردم اما فرزندم عمرو بن ابي سلمه را که بهترين مردم نزد رسول خدا بود را نزد تو فرستادم تا در خدمت شما باشد».