چکیده:
نور در گرافیک محیطی شامل دو منبع ؛«نورطبیعی» و «نورمصنوعی» است. نور طبیعی را خورشید فراهم می کند؛ نوری غیر قابل پیش بینی، که به راحتی نمی توان آن را کنترل نمود . ما ملزم هستیم محیط خود را پیرامون آن بسازیم .نور مصنوعی پاسخی است برگرفته از فناوری در راستای رفع نیاز بشر به روشن کردن دنیای خود پس از تاریکی. نور مصنوعی را می توان خلق نمود و آن را کنترل کرد.می توان هم منبع و هم شی را ایجاد کرد.گرافیک محیطی پدیده ای اجتماعی است که با توجه به فضاسازی تصویری و پیوند با علوم ارتباطات و رسانه ها یکی از مهمترین روش های ارتباطی است .گرافیک محیطی دارای قدرت بصری زیادی است. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با نمونه کاوی به شیوه ی کیفی به بررسی نور و معایب طراحی آن در گرافیک محیطی مسجد شیخ لطف الله پرداخته شده است. گردآوری اطلاعات با استفاده از ،روش میدانی)مشاهده نمونه موردی( ،روش اسنادی(مطالعات کتابخانه ای) انجام شده است .در پژوهش حاضر نگرش عمیق در استفاده از نور در گرافیک محیطی بافت تاریخی نشان داده است؛ ما در عصری زندگی می کنیم که نور مصنوعی به اندازه نور خورشید می تواند بر بیان و خلق بافت تاریخی شهر موثر باشد. توجه به اصول زیبایی شناسی در طراحی نور، فرم و مکان یابی تجهیزات نورپردازی در بافت تاریخی اصفهان، مورد توجه نبوده است که می توانند تاثیر بدی در چهره شهر داشته باشند. برای شناخت راز پایداری بافت تاریخی و هدف غایی یک شهر خلاق و پذیرا توجه به اصول گرافیکی در بازنمایی نور و ایجاد کیفیت در فضای شهری موثر است. بنابراین مدیریت شهری با تشکیل گروه های متخصص در زمینه طراحی نور و توجه به اصول و قواعد طراحی نور در بافت تاریخی می تواند این مسئله را مدیریت کند.
In the light of environmental graphics consists of two source of natural light and artificial light .The natural light is provided by the sun . An unpredictable thing that can not be easily controlled, and we are bound to build our environment around it .Artificial light is taken from the technology response in line with the human need to turn their world after dark. Artificial light can be created and it will control .You can create a source and object. Environmental graphics is a social phenomenon. With regard to the normalization of the image and the link with science communication and media is one of the most important methods of communication. Environmental graphics has a great visual power. In this research,using descriptive-analytical method and qualitative sampling, the light and disadvantages of its design in the Environmental graphics of shaykh lotfollah mosque have been studied. . Data collection was done using the field method(observation) and documentary(library) method. In this research, the deep-seated perception of the use of light in the graphic environment of historical texture has shown that we live in an era where synthetic light as much as sunlight can effect the expression and creation of the city's historical texture. Paying attention to the principles of aesthetics in the design of light from and the proper location of lighting equipment in the historical context of Isfahan have not been considered, which can have a bad effect on the city's face. To understand the mystery of the stability of the historical context and the ultimate goal of a creative and welcoming city, it is important to ply attention to the graphic principles of representing light and creating quality in urban space. Therfore urban management by forming groups of experts in the field of light design and attention to the principles and rules of light design it can handle this issue in the texture.