چکیده:
مهمترین موّلفه سازمانی که در سازگاری» بقا و توسعه بنگاهها با
توجه به تغییرات اقتصاد جهانی میتواند موّثر واقع گرددء سرمایه
دانشی یا منابع انسانی سازمانها است. از این رو سازمانها
بایستی بتوانند با بهکارگیری سیستمهای آموزشی و یادگیری
هدفمند و استراتژیک سازگار با ماموریت» اهداف و استراتژیهای
فکری و پرورش منابع انسانی خودانگیخته و خودپرور برآیند.
نکته مهمی که در آموزش بر مبنای شایستگی وجود دارد این
است که این رویکرد به دلیل هزینهها و پیچیدگیهای فرایندی
ضروری است تا برای استفاده از این رویکرد دیدگاه منطقی به
جایگاه آموزش در مشاغل داشته باشیم. برای آموزش شایستگی
باید از روشها و تکنولوژی اکتشافی و تجربی استفاده کرد. یک
از تکنولوژیها واقعیت مجازی است. واقعیت مجازی با تغییر
شکل فرایند آموزش به یک تجربه تعاملی مجسم شده در اشیاء
محیط مجازی» آموزش و یادگیری را تغییر میدهد. همچنن
امکان تجربهء دستکاری و بیان مفاهیم خود از محیط محازی
در زمان واقعی، تعامل با بازنمایی مجازی سه بعدی و تجسم
مفاهیم انتزاعی و روابط پویا بین چندین متغیر در محیط مجازی
را فراهم میسازد. این سیستم همچنین به افراد اجازه میدهد تا
در یک محیط مجازی با یکدیگر همکاری کنند. باتوجه به این
قابلیتهای واقعیت مجازی، میتوان از آن در توسعه شایستگیها
استفاده کرد. از این رو پیشنهاد میشود از این فناوری در توسعه
شایستگیهای مدیران و کار کنان استفاده شود و تحقیقاتی در این
زمینه صورت گیرد.
خلاصه ماشینی:
استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در توسعه و آموزش شایستگیها بهنام رسولی 1 دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی چکیده مهمترين مؤلفه سازماني كه در سازگاري، بقا و توسعه بنگاهها با توجه به تغييرات اقتصاد جهاني ميتواند مؤثر واقع گردد، سرمايه دانشي يا منابع انساني سازمانها است.
تحقیقات مختلفی اثربخشی کاربرد واقعیت مجازی را در آموزش نشان دادهاند (Labovitz, Hubbard,2020; Samosorn etal, 2020; Rourke,2019; Pandrangi et al,2019; Selzer, Gazcon, Larrea, 2019; Escalada-Hernández , Ruiz, San Martín-Rodríguez,2019; Jin , Yun , Lee; 2018 & Edwards, Bielawski, Prada, Cheok) تجارب یادگیری که برای آموزش دانش پیچیده و مهارتهای پیشرفته طراحی شدهاند، اغلب براساس نظریه یادگیری "سازندهگرایی اجتماعی هدایت شده" است.
این نوع غوطهوری برای آموزش وسایل نقلیه و سایر برنامههای یادگیری رویهای است که مورد استفاده گسترده قرار گرفته > همچنین شواهد محکمی وجود دارد كه این غوطهروی میتواند برای یادگیرندگانی كه به یادگیری دانش بیانی مرتبط یا به ساختارهای سه بعدی نیاز دارند، مفید باشد (جاکوبسن، 20 Palincsar Dawley & Dede Actional Immersion Symbolic/Narrative Immersion Sensory Immersion • غوطهوری اجتماعی 1 : تعاملات اجتماعی میان شرکتکنندگان در واقعیت مشترک مجازی یا ترکیبی، حس غوطهوری را عمیقتر میکند.
برای طراحی آموزش مبتنی بر شایستگی میتوان مراحل زیر را دنبال کرد: مرحله 1 تجزیه و تحلیل که شامل تعیین نیازهای آموزشی، ویژگیهای یادگیرندگان، چارچوب نظری، تعیین ویژگیهای تکنولوژی واقعیت مجازی (تعیین اجزای محیط واقعیت مجازی: صحنه و اشیاء، رفتارها، تعامل و کنش، کاربران، ارتباط، صدا، تمها و قالبها، محیط سه بُعدی و عامل آموزشی)، تشکیل تیم شرکتکننده در طراحی، انجام مطالعه امکانسنجی و تعیین نوع محتوای مناسب برای ارائه از طریق واقعیت مجازی است، میشود.