چکیده:
عرفان در لغت به معنای شناختن و دانستن بعد از نادانی و شناسایی و آگاهی و درایت است و دراصطلاح به مفهوم معرفت خدا و عبادت عاشقانه وی و دریافت شیوههای آن است. در میان تفاسیر قرآن کریم، به آثاری برمیخوریم که مفسّر در آنها رویکرد عرفانی داشته و آیات قران کریم را از منظر عرفانی تفسیر نمودهاست. یکی از این مفسّران سیده نصرتبیگم امین است که در تفسیر قرآن کریم به جنبههای عرفانی توجّهداشت. در مقاله حاضر تلاششدهاست تا با روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای بهویژه آثاری که در زمینه عرفان و تفسیر قرآن کریم هستند، به بررسی دیدگاههای عرفانی بانو امین و ابنعربی پیرامون سه مقام عرفانی توکّل، صبر و توبه در قرآن کریم بپردازیم تا جنبه عرفانی غالب بر شخصیت ایشان بیشازپیش آشکارگردد. از بررسی دیدگاههای ایشان چنین استنتاجگردید که بانو امین به توکّل عملی، صبر بر سختیها و توبهای که در راستای ایمان باشد بسیار اهتمام دارد و تفسیری که بر آیات مربوط به این مفاهیم ارائهکرده حاکی از صبغه عرفانی شخصیت و اثر وی میباشد.ابنعربی بهعنوان مؤسس عرفان نظری بیشتر بر مسائل سلبی و ایجابی توکل، صبر و توبه تأکیددارد.
Mysticism literally means knowing and knowing after ignorance, recognition, awareness and wisdom, and as a term it means knowing God and His loving worship and finding the path of it. Among the interpretations of The Holy Quran, we come across some works in which the commentator has a mystical perspective and approach to interpret the verses of The Holy Quran. One of these commentators is Seyyedeh Nusrat Beigom Amin, who paid attention to mystical aspects of interpreting The Holy Quran. In the present article, an attempt has been made to study the mystical views of Banu Amin and Ibn Al-Arabi about the three mystical positions of Tavakol(trust), Sabr(Patience), Tobah(Repentance) by descriptive-analytical method and using library resources, especially works in the field of mysticism and interpretation of The Holy Quran. Paying attention to patience and repentance in the Holy Quran leads to the mystical aspect and makes their characteristics more apparent. After examining her views, it was concluded that Banu Amin is very concerned with practical reliance, patience on hardships and repentance in the direction of faith, so she suggests a mystical interpretation of the verses related to these concepts. Ibn Al-Arabi, as the founder of theoretical mysticism, emphasizes more on the negative and positive issues of these three mystical terms.
خلاصه ماشینی:
واکاوی سه مقام عرفانی «توکّل»، «صبر» و «توبه» با تکیه بر تفسیر «مخزنالعرفان» از بانو امین و «فتوحاتمکیه» ابنعربی نانسی ساکی 1 * چکیده عرفان در لغت به معنای شناختن و دانستن بعد از ناداني و شناسایی و آگاهی و درايت است و دراصطلاح به مفهوم معرفت خدا و عبادت عاشقانه وی و دريافت شيوههای آن است.
در مقاله حاضر تلاششدهاست تا با روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای بهويژه آثاری که در زمینه عرفان و تفسیر قرآن کریم هستند، به بررسی دیدگاههای عرفانی بانو امین و ابنعربی پیرامون سه مقام عرفانی توکّل، صبر و توبه در قرآن کریم بپردازیم تا جنبه عرفانی غالب بر شخصیت ایشان بیشازپیش آشکارگردد.
از بررسی دیدگاههای ایشان چنین استنتاجگردید که بانو امین به توکّل عملی، صبر بر سختیها و توبهای که در راستای ایمان باشد بسیار اهتمام دارد و تفسیری که بر آیات مربوط به این مفاهیم ارائهکرده حاکی از صبغه عرفانی شخصیت و اثر وی میباشد.
ابنعربی صابر نمیداند کسی را که بلایی بدو رسیده و تحملمیکند و از خداوند رفع بلا را نمیخواهد و یا هرچیز دیگری را و زبان حالوقال را فروبسته و به گمان خود، این تحمل همان صبر است.
. ابنعربی صابر نمیداند کسی را که بلایی بدو رسیده و تحملمیکند و از خداوند رفع بلا نمیخواهد و زبان را فروبسته و به گمان خود، این تحمل همان صبر است.