چکیده:
انقلاب اسلامی ایران با تحول در بنیادهای نظم سیاسی جامعه، نهادهای تازهای را در ساخت و توزیع قدرت پس از انقلاب ایجاد کرد. گرچه نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی نتوانست بهطور کامل ماهیت و ساختار بروکراسی بهجای مانده از نظام پهلوی را دگرگون سازد. وجه اشتراک نهادهای انقلاب اسلامی علیرغم تمایز کارکردی آنها، بازتولید در زمانها و عرصههای متفاوت بر اساس نیازها و تهدیدات پیشرو، بسط جغرافیایی و محیطی، تضاد آشکار با ساختارهای بوروکراتیک دولتی نشان میدهد که این نهادها برگرفته از نظام عقلانیت اسلامی مبتنی بر آموزههای انقلاب اسلامی است که در تعارض با عقلانیت سکولار میباشد. در این مقاله با بهرهگیری از مولفهها، کارکردها و سازوکارهای جشنواره مردمی فیلم عمار، بهعنوان آلترناتیو و جایگزین در برابر نهاد مدرن سینما به ارائهی الگوی عقلانیت اسلامی انقلابی میپردازیم و سعی در پاسخ به این سؤال داریم که نظام عقلانیت اسلامی انقلابی چه ویژگیهایی دارد و نقش آن در راستای تمدنسازی نوین اسلامی چیست؟ فرض ما در مقاله این است که نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی تنها در صورتی کارآمد، پیشرو، اصیل و مبتنی بر جهتگیری انقلابی هستند که مبتنی بر شاخصههای نظام عقلانیت اسلامی و انقلابی باشند و در سازمان، کارکرد و اقدامات خود آن را در نظر بگیرند. براین اساس، نظام عقلانیت اسلامی انقلابی مهمترین نرمافزار و سختافزار دولتسازی در تمدن نوین اسلامی دانسته میشود.
The Islamic Revolution, by transforming the political foundations of society, created new institutions in the construction and distribution of power after the revolution. But these institutions could not completely change the nature of the bureaucracy left over from the Pahlavi regime. The commonality of the institutions of the Islamic Revolution, despite their functional differences, reproduction at different times and in different areas based on emerging needs and threats, geographical and environmental expansion, clearly contradicts the bureaucratic structures of government Which is in conflict with secular rationality .In this article, by using the components, functions and mechanisms of the Ammar People's Film Festival, as an alternative to the modern institution of cinema, we present the model of revolutionary Islamic rationality and try to answer the question of what are the characteristics of the revolutionary Islamic rationality system? What is its role in the direction of modern Islamic civilization? Our assumption is that the institutions that emerged from the Islamic Revolution are efficient, progressive, original and based on revolutionary orientation only if they are based on the characteristics of the system of Islamic and revolutionary rationality and consider its function and actions in the organization. Accordingly, the system of revolutionary Islamic rationality is considered the most important software and hardware of state-building in the new Islamic civilization.
خلاصه ماشینی:
الگوي عقلانيت اسلامي انقلابي، راهکاري براي نيل به تمدن نوين اسلامي (مطالعه موردي جشنواره مردمي فيلم عمار) حسين ناديان * تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٨/٢١ سيد مهدي ساداتينژاد ** تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/١٢/٠٢ چکيده انقلاب اسلامي ايران با تحول در بنيادهاي نظم سياسي جامعه ، نهادهـاي تـازه اي را در سـاخت و توزيـع قدرت پس از انقلاب ايجاد کرد.
در ايـن مقالـه بـا بهـره گيـري از مولفـه هـا، کارکردهـا و سازوکارهاي جشنواره مردمي فيلم عمار، به عنوان آلترناتيو و جـايگزين در برابـر نهـاد مـدرن سـينما بـه ارائه ي الگوي عقلانيت اسلامي انقلابي مـي پـردازيم و سـعي در پاسـخ بـه ايـن سـؤال داريـم کـه نظـام عقلانيت اسـلامي انقلابـي چـه ويژگـيهـايي دارد و نقـش آن در راسـتاي تمـدن سـازي نـوين اسـلامي چيست ؟ فرض ما در مقاله اين است که نهادهاي برآمده از انقـلاب اسـلامي تنهـا در صـورتي کارآمـد، پيشرو، اصيل و مبتني بر جهت گيري انقلابي هستند که مبتني بر شاخصه هـاي نظـام عقلانيـت اسـلامي و انقلابي باشند و در سازمان ، کارکرد و اقدامات خود آن را در نظر بگيرند.
الگوي چند سطحي عقلانيت و مؤلفه هاي آن (به تصویر صفحه مراجعه شود) در ادامه با توجه به جدول فوق ، ويژگيهاي سـطوح مختلـف عقلانيـت اسـلامي را بـا اسـتناد بـه جشنواره مردمي فيلم عمار بررسي مينماييم .
با توجه به ويژگيهاي سطح عملياتي و سازماني جشنواره عمار مبتني بر نظام عقلانيت اسلامي بـه نظر ميرسد اين مدل بيشتر به طرح هاي ارگانيکي سازماني متمايـل اسـت کـه مـاهيتي جهـادي، پويايي و متغير دارد.