چکیده:
قرآن کریم در تمامی امور مربوط به زندگی انسان دستوراتی دارد تا با پیروی کردن از آنها به توانیم به سعادت واقعی نائل شویم ، در زمینه حسابداری و حسابرسی نیز میتوان با مراجعه کردن به قرآن کریم و تفسیر آیات آن به حسابداری اسلامی برسیم . برای تدوین و ایجاد استانداردهای مناسب برای حسابداری، احتیاج به یک جریان قیاسی است که خود احتیاج به نظریه ی محکم و هم راستا با شرایط محیطی دارد. بهترین نظریه ، آن است که بر اساس شرایط محیطی، یعنی در محیطی اسلامی و ایرانی، تعریف شود. با این حال ، این نظریه در محیط های اسلامی نیز میتواند بر اساس نوع گرایش و فرقه ، تفاوت هایی داشته باشد و می تواند در نوع نگرش تغییر ایجاد کند. بنابراین بهترین حالت آن رجوع به قرآن کریم و تفسیر آیات ارزشمند آن در این راستا است .
نظریه بر این مبنا میتواند به راحتی با فرهنگ ایرانی هم راستا و زمینه ساز چارچوب نظری منطقی و در نتیجه دستیابی به استانداردهای هماهنگ باشد. نظریه ای که با توجه به مفهوم خلیفه الله بودن انسان بنا شده و انسان را موظف به پاسخگویی در مقابل مسئولیت های خود میکند و از ثبت حسابها تا گزارشگری را در برمیگیرد. لذا در این مقاله نشان داده میشود، بررسی تفسیر آیات قرآن کریم در زمینه حسابداری کمک میکند تا به حسابداری اسلامی موازین با عرف و شرع دست یابیم .
خلاصه ماشینی:
- الخدش "حسابداري اسلامي عبارت است از فرآيند شناسايي، اندازه گيري و گزارشگري مشروعيت فعاليت هاي مالي که براي تصميم گيري، محاسبه زکات و محاسبه سود واقعي عمليات سرمايه گذاري اسلامي بر اساس دستورات اسلام ، مفيد باشد.
١-تفسير آيه ٢٨٢ سوره ي بقره يا أيها الذين آمنوا إذا تداينتم بدين إلي أجل مسمي فاکتبوه و ليکتب بينکم کاتب بالعدل و لا يأب کاتب أن يکتب کما علمه الله فليکتب و ليملل الذي عليه الحق و ليتق الله ربه و لا يبخس منه شيئا فإن کان الذي عليه الحق سفيها أو ضعيفا أو لا يستطيع أن يمل هو فليملل وليه بالعدل و استشهدوا شهيدين من رجالکم فإن لم يکونا رجلين فرجل و امرأتان ممن ترضون من الشهداء أن تضل إحداهما فتذکر إحداهما الأخري و لا يأب الشهداء إذا ما دعوا و لا تسئموا أن تکتبوه صغيرا أو کبيرا إلي أجله ذلکم أقسط عند الله و أقوم للشهادٔە و أدني ألا ترتابوا إلا أن تکون تجارٔە حاضرٔە تديرونها بينکم فليس عليکم جناح ألا تکتبوها و أشهدوا إذا تبايعتم و لا يضار کاتب و لا شهيد و إن تفعلوا فإنه فسوق بکم و اتقوا الله و يعلمکم الله و الله بکل شيء عليم اي کساني که ايمان آورده ايد ، هنگامي که ديني را تا مدت معيني ( به خاطر گرفتن وام يا داد و ستد ) به يکديگر بدهکار شديد آن را بنويسيد ، و بايد نويسنده اي ( سند آن را ) در ميان خودتان به عدالت بنگارد ، و هرگز نبايد نويسنده از نوشتن آن - همان گونه که خدا به وي آموخته - امتناع ورزد ، او بايد بنويسد و کسي که حق به گردن اوست ( بدهکار ) املا کند ، و از خداوند که پروردگار اوست پروا نمايد و از حق چيزي را کم نگذارد ، و اگر کسي که حق به گردن اوست سفيه يا ناتوان ( سني ) باشد يا ( به خاطر آفت زبان ) نتواند املا کند ، ولي او به عدالت املا نمايد.