چکیده:
امروزه، توجه به کودک درون و هم چنین همراهی همیشگی آن با زندگی فرد، بحثی است که در نتیجه ی
دستاوردهای دانش روان شناسی، به یکی از مقوله های اساسی در بررسی آثار ادبی کودکان تبدیل شده
است. کودکان از هنگامی که در گهواره به سر میبرند با لالاییهایی که خود ابتدایی ترین شعر است آشنا
میشوند و بعدها انواع اشعار عامیانه مانند، بازی، ترانه، مهملات و... را تجربه میکنند. از ویژگیهای مهم
شعرکودک میزان روانی و سلاست خواندن آن است. خوش آهنگی و حرکت انگیزی شعر، بیشتر از روان
خواندن به وجود می آید. آن چه در شعر کودک بیشتر مورد توجه شاعران قرار میگیرد موسیقی می باشد،
اساسا موسیقی موجب گرایش کودک به شعر میشود. دکتر شفیعی کدکنی، در کتاب موسیقی شعر،
چهارموسیقی را نام میبرد که عبارتند از موسیقی بیرونی، موسیقی کناری، موسیقی درونی و موسیقی
معنوی. یکی از عناصر اصلی و تاثیر گذار شعر فارسی، به ویژه شعر کودک، عاطفه میباشد. عاطفه همان
حالت های گوناگون روحی یک شاعر؛ هم چون شادی، اندوه، امید، یاس و... میباشد که در شعرش
تجلی مییابد و درون مایه و بن مایه ی شعرش را تشکیل میدهد. حال ممکن است این حالت، ناشی از یک
تجربه ی شخصی باشد و شادی و غم های خودش را بیان کند که به آن عاطفه ی شخصی میگویند و یا
ممکن است، فراتر از حالت یک شخص باشد.
خلاصه ماشینی:
کارشناس زبان و ادبيات فارسي، دانشگاه پيام نور شيراز، ايران چکيده امروزه ، توجه به کودک درون و هم چنين همراهي هميشگي آن با زندگي فرد، بحثي است که در نتيجه ي دستاوردهاي دانش روان شناسي، به يکي از مقوله هاي اساسي در بررسي آثار ادبي کودکان تبديل شده است .
امروزه ، توجه به کودک درون و هم چنين همراهي هميشگي آن با زندگي فرد، بحثي است که در نتيجه ي دستاوردهاي دانش روان شناسي، به يکي از مقوله هاي اساسي در بررسي آثار ادبي کودکان تبديل شده است .
دين هاي الهي نيز از آغاز آفرينش انسان ، دستورها و رهنمودهايي تکميلي براي تربيت خردسالان و بزرگسالان ارائه مي دهند؛ البته به معناي رعايت همه جانبه ي حقوق کودک نيست ؛ زيرا حقوق کودک، از آغاز آفرينش انسان ، فراز و نشيب هاي فراوان داشته است و قوم ها، مّلت ها، حّتي پيروان دين هاي پيش از اسلام ، با اين مقوله برخوردهايي گوناگون کرده اند.
» (حجازي، ١٣٨٧، ص ١٤٦) کودکان از هنگامي که در گهواره به سر ميبرند با لالاييهايي که خود ابتداييترين شعر است آشنا ميشوند و بعدها انواع اشعار عاميانه مانند، بازي، ترانه ، مهملات ، قصه هاي کوتاه منظوم ، چيستان ها و معماها را تجربه ميکنند.
) 15 موسيقي دروني در شعر کودک دکتر شفيعي کدکني در کتاب موسيقي شعر، موسيقي دروني را اين گونه تعريف ميکند: «از آن جا که مدار موسيقي (به معني عام کلمه ) بر تنوع تکرار استوار است ، هر کدام از جلوه هاي تنوع و تکرار درنظام آواها، که از مقوله موسيقي بيروني (عروضي) و کناري (قافيه ) نباشد.