چکیده:
ویروس کرونا چنان زلزله ای در فرهنگ، اقتصاد، اخلاق، الهیات و روابط ایجاد کرده که میتوان اظهار کرد که جهان پسا کرونا با
جهان پیشا کرونا به طورقطع متفاوت خواهد شد. ویروس کرونا بیماری نوظهوری است که در مدت خیلی کوتاه جان بسیاری از
انسانها را گرفته و ناقلان این بیماری نقش اساسی در شیوع و انتشار آن را داشته و دارند. برحسب موازین فقهی ایراد ضرر و
خسارت به غیر گاهی عنوان جنایت پیدا کرده است و در باورهای دینی به عنوان عامل انگیزشی اخلاقی، بر رفتارهای بهداشتی
و سلامت معنوی مردم در بحران بیولوژیکی پاندمی کویید ١٩- تاثیر مثبت داشت پیروی جامعه از موازین بهداشتی، انجام خود
مراقبتی، مراقبت در منزل، مشارکت خانواده در خدمات سلامت در سطوح پیشگیری با یافته های علمی و شواهد دینی
همخوانی داشت مردم بنابر شرط مسلمانی، از انجام کارهایی که سلامت خود یا دیگران را به مخاطره میانداخت پرهیز نمودند
خلاصه ماشینی:
ويروس کرونا علاوه بر دين به حوزه حقوق عمومي و دستگاههاي اداري و دولتي را تحت تأثير قرار داده و دولت ها را به حمايت هاي اقتصادي و معيشتي از مردم واداشته است اين همه تغيير و تأثير از ويروسي که اندازه آن يک ميکرون هم تجاوز نمي کند.
حسين ايماني جاجرمي (١٣٩٩) در مقاله خود تحت عنوان پيامدهاي اجتماعي شيوع ويروس کرونا در جامعه ايران داده هاي به دست آمده نشان مي دهد که اين بحران بر حوزه هايي چون خانواده و آموزش ، روابط کار و برخي گروه هاي اجتماعي مانند زنان ، کودکان ، صاحبان مشاغل خرد و مهاجران بيشترين پيامدها را داشته است .
سيد مهدي جوکار (١٤٠٠) در مقاله خود تحت عنوان مباني فقهي حقوقي تکاليف دولت در وجوب پيشگيري و کنترل بيماري هاي مسري بيان مي دارد.
در فقه اماميه و قوانين ايران ، عقلا و شرعا ميتوان بر اساس ضوابطي روشن تحت عنوان رابطه استناد، تکاليف و مسئوليت هايي مشخص و مستند به ادله اربعه و قواعد فقهي در وجوب پيشگيري و کنترل بيماري هاي مسري خصوصا کرونا براي دولت اسلامي قائل شد.
جوکار، سيد مهدي (١٤٠٠)، مباني فقهي حقوقي تکاليف دولت در وجوب پيشگيري و کنترل بيماري هاي مسري (مطالعه موردي کرونا)، مجله حقوق پزشکي، دوره پانزدهم ، شماره پنجاه و ششم ٩.