چکیده:
تتناول هذه الدراسة أثر القراءات القرآنیة فی استنباط الأحکام الفقهیة عند الشیخ محمد الأمین الشنقیطی –رحمه الله– فی تفسیره " أضواء البیان فی إیضاح القرآن بالقرآن "، وقد بینت الدراسة أن القراءات القرآنیة تعتبر مصدرا من مصادر التشریع الإسلامی، لارتباطها بالقرآن الکریم، وأن القراءات العشرة هی المعتبرة عند الفقهاء والأصولیین والمحدثین وأئمة المذاهب فی الاستدلال علی صحة الأحکام الشرعیة، أما الشاذة فأکثرهم علی عدم العمل بها لعدم الاعتقاد بقرآنیتها وهو اختیار الشیخ الشنقیطی، وقد کان جل اعتماده فی تفسیره علی القراءات السّبع، أما الشاذة فهو لا یعتمد علیها، ولو أشار إلیها فهو من باب الاستئناس، التزاما منه بمنهجه الذی رسمه لنفسه فی بدایة مصنفه المبارک.
This paper focuses on the effect of Quran recitation styles on inferring judicious rules
according to Sheikh: Mohammad Al-Amin Al-Shinqitiy (May Allah has mercy on him) in his
study to explain the book of “Adwa al-Bayan fi Idah al-Quran” “The light of bayan in
explanation of Quran”. The study explained that Quranic recitation styles are considered one
of the sources of Islamic legislation as these styles are related to the holy Quran. It also
explained that the ten Quranic recitation styles are used by Muslim scholars, jurists, sect
leaders and fundamentalists to prove and support the validity of judicious laws. On the other
hand, most of them agree that rare Quranic recitation styles must not depend upon for such
purpose as those muslim scholars –including Sheikh Mohammad Al-Amin Al- Shinqitiy - do
not believe that these styles are truly Quranic recitation. Al-Shanqiti mostly relied on the
seven recitation styles but never relied on rare recitation styles, yet he might point to them in
order to shed more light.