چکیده:
بی شک مواجهه انسان دیندار با دنیای نوین یکی از مهمترین چالشهای متالهان است.تلاشهای آنان در جهت شرح و توصیف این چالش و همچنین راهکارهای به جهت فائق آمدن بر این امر بی نتیجه نمانده است و همچنان ادامه دارد. دیوید تریسی به عنوان یکی از این متالهان تلاش کرده است تا پروژه الهیاتی خود را در جهت همزیستی انسان دیندار و دنیای مدرن طراحی کند. او در این پروژه از متالهان متقدم خود تا فیلسوفان هرمنوتیکی بهره وافی جسته تا بتواند مدل الهیاتی خود را شرح و تبیین کند. او تلاش کرده است تا با بازخوانی منابع سنت مسیحی بتواند از مفاهیم خودساخته از جمله تخیل تشبیهی ،مفاهیم کلاسیک و کامل موقعیت پلورالیستی الهیات را تشریح کند. از این رهگذر او الهیات را در عصر حاضر الهیات عمومی می داند. مقاله علاوه بر توصیف دقیق مدل تریسی تلاش می کند تا از زوایای مختلف جان مایه تفکر وی را تقریر کند.در این مسیر پس از ملاحظات کلی در باب منظومه فکری تریسی ، مفاهیم و ساختارهای اساسی اندیشه وی و همچنین برخی از انتقادات به او تلاش شده است تا نگاه وی برای فائق آمدن بر موقعیت پلورالیستی عصر حاضر برای الهیات معین گردد.
One major challenge theologians need to address is the modern world-religion conflict. In spite of the efforts they have made to explain and tackle this issue, no achievement has been reached. As a theologian, David Tracy has tried to propose a model based on which religious humans might be able to live in this world. In order to do so, he has borrowed a great deal from preceding theologians and hermeneutics philosophers. Having re-read Christian resources, he explained pluralistic situation of theology using such self-made concepts as analogical imagination, classic, and whole. He, therefore, regards theology in the contemporary world as public theology. The current study aims to explain his model and thoughts in different points of views. The concepts he introduced and his thinking framework are investigated. After that, the criticism he has received is illustrated and, finally, the model he has proposed to tackle the pluralistic situation of the contemporary world is explained.