چکیده:
از نظر قرآن کریم، پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله برای تمام ابنای بشر، و برای تمام زمان هاست. در چندین آیه، تعبیر «یا بنی آدم»، و «یا ایها الانسان» آمده است. از نظر قرآن، این جهان شمولی پیامبر(ص) مورد توجه اکثر مردم نیست. بخشی از مخاطبان پیامبر(ص)، پیروان ادیان آسمانی است. لازمه جهان شمولی رسالت پیامبر(ص)، تعامل مسالمت آمیز و استفاده از گفتگوی سازنده با پیروان ادیان آسمانی می باشد. این مطلب بخوبی از آیاتی از کلام الله مجید به دست می آید. این پرسش مطرح است که طبق تعالیم قرآن کریم، اساس رفتار با پیروان ادیان آسمانی چگونه است؟ آیا اصل، جنگ و نزاع و درگیری و حذف آنان است، مگر این که ایمان بیاورند؛ یا از نظر قرآن کریم، مسلمانان می توانند با پیروان ادیان آسمانی همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند. از نظر قرآن کریم، زبان گفتمان بین ادیان آسمانی، همزیستی مسالمت آمیز، گفتگوی سازنده و همکاری بر اساس اصول مشترک است. در حالی که برخی، همانند داعش از دیدگاه اول دفاع می کنند. در این پژوهش، اصالت صلح و گفتگوی سازنده و همزیستی مسالمت آمیزاسلام با پیروان ادیان آسمانی، در راستای جهان شمولی آموزه های قرآنی مورد بررسی می گردد. قرآن کریم، صلح و همزيستي با اديان و ملل ديگر، به عنوان يك اصل و قاعدة اساسي، در نظام تشريعي خويش ملاحظه نموده است. آياتي از قرآن كريم، نژاد پرستي، تحميل عقيده، تعصب هاي نادرست را رد مي نمايد و از پيشنهاد صلح، همكاري بر اساس اصول مشترك و گفت و گوي مسالمت آميز استقبال مي كند، و ضمن به رسميت شناختن پيامبران و كتاب هاي آسماني گذشته، به حقوق اقليت ها احترام مي گذارد. برخي راه كارهاي قرآن كريم در تأمين همزيستي مسالمت آميز با غير مسلمانان از قرار زير است : نفي نژاد پرستي؛ مبارزه با توهمات برتري جويانة اديان ديگر؛ آزادي عقيده و فكر؛ اعتراف به حقوق اقليت ها؛ تعاون در مسايل بين المللي؛ استقبال از پيشنهاد صلح؛ تأکید بر صلح بين المللي؛ دعوت به همزيستي مسالمت آميز وتوجه به اصول مشترك؛ و گفت و گوي مسالمت آميز.