چکیده:
علامه سنقری در کتاب العاصمیه دو روایت از منقولات شیخ صدوق پیرامون چهرهگشایی از حرم امام حسین(ع) را ذکر و مورد بررسی متنی و سندی قرار داده است. در این پژوهش، پس از بررسی سندی روایات مشتمل بر کشف رأس بنات رسول الله(ص)، ادله عقلی این دسته از روایات، نقادی گردیده سپس معنای لغوی لوازم حجاب و معنای مجازی و کنایی تعابیر مربوط به کشف شَعر و وجه اهل حرم امام حسین(ع)، مورد کند و کاش قرار گرفته است که در نتیجه آن با بررسی سندی این روایات، ضعف سندی آنها آشکار و در بررسی متنی آنها بر مبنای ادله عقلی دانسته میشود که کشف شعور بنات الرسول9 محال و با غیرت و حکمت الهی و همچنین عصمت حضرت زینب کبری(س) تعارض دارد. در نتیجه، به جهت ضعف سندی روایات مورد استناد شیخ صدوق در کشف رأس مخدرات و تعارض آن دو با غیرت و حکمت الهی، نظریه علامه سنقری حائری، مبنی بر عدم امکان کشف رأس بنات الرسول، مورد تأیید قرار میگیرد.
Sheikh al-Saduq quotes some traditions in which it is claimed that the hijab of the female survivors of the Ashura massacre was removed. Based on delicate hadith scholarship techniques, Allama Sunquri Haeri rejects those views in his book al-`Asemiyyah. He holds that such scenes were improbable to take place there and then during and after the Ashura episode.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش، پس از بررسی سندی روایات مشتمل بر کشف رأس بنات رسول الله(، ادله عقلی این دسته از روایات، نقادی گردیده سپس معنای لغوی لوازم حجاب و معنای مجازی و کنایی تعابیر مربوط به کشف شَعر و وجه اهل حرم امام حسین(، مورد کند و کاش قرار گرفته است که در نتیجه آن با بررسی سندی این روایات، ضعف سندی آنها آشکار و در بررسی متنی آنها بر مبنای ادله عقلی دانسته میشود که کشف شعور بنات الرسول( محال و با غیرت و حکمت الهی و همچنین عصمت حضرت زینب کبری( استادیار گروه معارف دانشکده شهید مطهری بسیج (نویسنده مسئول).
3. نقد و بررسی سندی روایات کشف حجاب مخدّرات در مقتل شیخ صدوق علامه سنقری حائری (1381: 149)، کشف صورت و موی زنان حرم امام حسین( را در تعارض با عقل و حکمت خداوند متعال و منقول از منابع اهل سنت میداند و در کتاب العاصمیه نقلهای شیخ صدوق را ذکر و مورد نقد قرار میدهد که در ادامه به بررسی سندی این روایات میپردازیم.
سلسله سند این روایت را شیخ صدوق به صورت زیر آورده است: «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَکِّلِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ السَّعْدَآبَادِیُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی الْجَارُودِ زِیَادِ بْنِ الْمُنْذِرِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الحسین [اَلْحَسَنِ] عَنْ أُمِّهِ فَاطِمَةَ بِنْتِ الْحُسَیْن» (ابن بابویه، 1400: 164-165).
با بررسی معنای عبارت «ملاحف» در روایت شیخ صدوق از فاطمه بنت الحسین( در کتب لغت دانسته میشود، این عبارت، جمع «المِلْحَفَة» و پوششی است که زنان مانند چادر، روی حجابهای دیگر خود قرار میدهند و با غارت آن، حجابهای دیگر اهل حرم امام حسین( همچنان باقی بودهاست.