چکیده:
یتناول هذا البحث تلقی الرسول الکریم صلی الله علیه وسلم وصحابته الأبرار رض ی الله عنهم للقرآن الکریم؛ للوقوف علی الآلیات المستخدمة فی عملیة التلقی. وقد تبنَّی الباحثان المنهجین الوصفیّ والتحلیلیّ، وقد توصلا لعدة نتائج، منها: یجب أن تنأی دراسة النص القرآنی عن الشطط الناتج عن تطبیق مقولات غربیة لا تراعی قدسیة آی الذکر الحکیم، وتنزله منزلة أی نص أدبی أو غیر ذلک. ولا مانع من الاستئناس بالنظریات اللغویة التی لا تتعارض مع هذا المبدأ. ومن الآلیات التی عوَّل علیها الرسول صلی الله
علیه وسلم وصحابته الأطهار رض ی الله عن هم عند تلقی النص القرآنی: مراعاة السیاق، والتأویل المحلی، والتغریض، والتضام، والتناص.
This study deals with the Holy Prophet, may God’s prayers and peace be upon him and his righteous
companions, may God be pleased with them, received the Holy Qur’an To find out the mechanisms used in the
receiving process. The two researchers have adopted the descriptive and analytical approaches, and have reached
several conclusions, including: The study of the Qur’anic text must distance itself from the exaggeration resulting
from the application of Western sayings that do not take into account the sanctity of the Holy Quran, and give it
the status of any literary text or otherwise. There is no objection to adopting linguistic theories that do not
contradict this principle. Among the mechanisms that the Messenger, may God’s prayers and peace be upon him
and his pure companions, may God be pleased with them, relied upon when receiving the Qur’an text:
consideration of context, local interpretation, prejudice, solidarity, andintertextuality