چکیده:
هدف این مقاله فهم سازوکارهای گرایش به ختنه در میان زنان لک و نگاه آنان به ختنه است. برای رسیدن به این هدف، با بیست و شش زن که تجربه انجام ختنه داشتند و همچنین با دو کولی که جراح ختنه در میان زنان لک هستند، مصاحبههایی انجام شد. یافتهها نشان داد که تعریف زنان از ختنه، اهداف و عوامل ختنه در بین سه نسل زنان متفاوت است. زنان نسل اول تحت اجبار جامعه، زنان نسل دوم تحت اجبار خانواده و زنان نسل سوم تحت اجبار مردان ختنه کردهاند. یافتهها همچنین نشان داد که رسم ختنه به خاطر وارداتی بودن در این منطقه از اجبار خشنی در بین زنان برخوردار نیست و کولیها با تاکید بر بن مایههای مذهبی و وضعیت اقتصادی منطقه زنان نسل اول و دوم را به انجام ختنه ترغیب مینمودند و تبلیغات زیباسازی باعث ترغیب زنان جوان به ختنه شده است.
the present study was carried out to explore the tendency of lak women toward female genital mutilation (fgm) and their views toward this practice. interviews were performed with 26 women who had the experience of fgm. based on the findings, the women’s definition of fgm and its goals and factors varied among the three generations. women of the first generation had been forced into fgm by the society, women of the second generation by their families and the third generation by men. the findings also revealed that the tradition of fgm was not a rough obligation among women in this region, and gypsies encouraged women of the first and second generations to undergo fgm by resorting to religious principles and the specific economic situation of the region, and cosmetic advertisements were what provoked the young women to undergo fgm.
خلاصه ماشینی:
يافته ها همچنين نشان داد که رسم ختنه به خاطر وارداتي بودن در اين منطقه از اجبار خشني در بين زنان برخوردار نيست و کوليها با تأکيد بر بن مايه هاي مذهبي و وضعيت اقتصادي منطقه زنان نسل اول و دوم را به انجام ختنه ترغيب مينمودند و تبليغات زيباسازي باعث ترغيب زنان جوان به ختنه شده است .
از سوي ديگر ختنه زنان در ميان اهل تسنن شافعي مذهب در ايران ، سابقه اي طولاني دارد و اين عمل در نواحي جنوبي و غربي کشور، غالباً در مناطق روستايي و در حومه شهرهاي چهار استان هرمزگان ، کرمانشاه ، کردستان و آذربايجان غربي معمول است (ميهو٨، ١٩٩٧، به نقل از احمدي، ١٣٩٤).
تمام مصاحبه ها به زبان لکي انجام شد و در ادامه آن ها را به فارسي پياده نموديم و به ارزيابي اوليۀ آنها پرداختيم در اين ميان به نقش مهم کوليها به عنوان ختان پي برديم و با کمک زنان ختنه شده ، مصاحبه هايي را با دو کولي براي شناخت دقيق عمل ختنه انجام داديم .
همان طور که اشاره کرديم ختنه نوع سوم در ميان زنان لک وجود دارد اين در حالي است که سازمان بهداشت جهاني در گزارشات خود صرفا اشاره به وجود دو نوع ختنه (ختنه نوع اول و نوع دوم )، در ايران دارد (گزارش سازمان ملل ،٢٠١٤/٦/٦)، همچنين يافته هاي پژوهش هاي (عرفاني، زير چاپ ؛ احمدي،١٣٩٤؛ کريمي، ١٣٨٩؛ مظفري، ١٣٩٣) نشان داده است که ختنۀ نوع اول و دوم در مناطق مورد پژوهش شان انجام ميشده است .